JUSS OG SAMFUNN

Ikke Telenor-kunde? Da koster katalogen 130 spenn

Bruker du annen mobiloperatør enn Telenor? Da må du regne med at din oppføring i telefonkatalogen vil koste deg 130 kroner i året.

18. sep. 2003 - 13:58

Hvis du er en av 200.000 kunder hos en av de mindre mobiltelefon-operatørene, må du heretter betale et årlig gebyr på 130 kroner for at nummeret ditt skal komme i telefonkatalogen.

Er du kunde hos for eksempel Chess, Sense, You eller Hello er det ifølge Forbrukerrådet ikke lenger en selvfølge at du havner i telefonkatalogen.

- Så lenge selskapene ikke har avtale med oss, og at betaling for oppføring i telefonkatalogen er bakt inn i abonnementsprisen, må vi kreve inn gebyret direkte fra abonnentene. Til nå har oppføring vært gratis, men nå vil vi ikke lenger ha gratispassasjerer, sier informasjonssjef Gro Ismar i telefonkatalogselskapet Findexa, som tok over katalogvirksomheten til Telenor Media.

Dersom du ikke betaler gebyret på 130 kroner, får du heller ikke et eksemplar av telefonkatalogen levert på døren.

Chess har engasjert en advokat som skal se på saken. Underdirektør Arne Litlere i Post- og teletilsynet opplyser at tilsynet nå skal kikke nærmere på Findexas gebyr.

Findexa var Telenors heleide datterselskap frem til 16. november 2001 da det ble solgt til Texas Pacific Group.

Etter salget er Findexa Telenors offisielle katalogutgiver, og oppfyller Telenors konsesjonsmessige forpliktelse til å utgi Telefonkatalogen i papirutgave. Findexa er i tillegg en av de største leverandørene av data til Telenors konsesjonspliktige opplysningstjeneste.

Findexa kjøper opplysninger om telefonabonnenter fra tilnærmet alle teleoperatører i Norge. Dette brukes som grunnlag for å sammenstille, bearbeide og kvalitetssikre data til produksjonen av telefonkataloger i "alle" leveranseformer. Telenor, som største operatør, er dermed en svært viktig leverandør til Findexa.

"På tross av den historiske tilknytningen til Telenor gjøres det ingen særbehandling av Findexa fra Telenors side i forhold til konkurrenter, ei heller vice versa. Findexa behandler kunder fra alle teleoperatører likt i sine produkter og samarbeider på mange områder med Telenors konkurrenter", heter det i Findexas omtale av sin egen virksomhet på selskapets nettsider.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.