DEBATT: Etter å ha jobbet med en strategi for sosiale medier – målrettet og etter de beste råd – for å bygge merkevare og synlighet for Telekompetanse, skrev jeg nylig et blogginnlegg som jeg kalte «Oppgjør med sosiale medier». Egentlig var det like mye en kritikk av IKT-bransjen som av sosiale medier. Eller IT-bransjen som jeg tror den heller vil hete, for kommunikasjon synes den ikke glad i...
Et halvt års lite fruktbare aktiviteter på sosiale medier (eller SoMe, som det altså heter) hadde sådd frøet, men for meg var det Fiberdagen 2013 som satte saken i relieff. Her hadde 800 deltakere fra IKT-bransjen muligheten til å dele og diskutere og fortelle hvor flinke og interessante vi er på et arrangement forrige uke. Men de sosiale kanalene gikk ikke nettopp varme. Jeg startet litt på Twitter og HP meldte seg på – det skal de ha. Men forøvrig går den ene interessante foredragsholderen etter den andre på scenen, til dørgende stillhet i alle sosiale kanaler.
Annet var det på nachspielet Afterfiber. Her var den tradisjonelle relasjonsbyggingen upåklagelig, håndhilsningen fast og introduksjon og nettverkingen effektiv mellom partnere og kunder.
Og etter konferansen kan vi tydeligvis se langt etter Youtube-videoer, SlideShare-deling av presentasjoner eller oversikt over tvitrere vi kan følge. Og hvor er foredragsholdernes egne blogger, som tar debatten videre?
Sosial latter
Samtidig med Fiberdagen, på den andre siden av Oslo: Det hagler med tvitringer under hashtaggen #SMD2013, når Social Media Days går av stabelen på Latter på Aker Brygge. Der er hele «SoMe-menigheten» til stede, og de deler! Det er de samme SoMe-ekspertene som forteller oss at tilstedeværelse i sosiale medier er kritisk, for det er der kundene våre er. Men gjelder det egentlig alle bransjer? IKT, for eksempel?
Jovisst kan vi lære av HP og det Anita Krohn Traaseth har gjort. Hun har gått i spissen, ikke bare å gjøre HP bli synlige, men også for at hennes kolleger skal kunne ytre sine meninger, via bedriftsbloggen Garasjen. Fler og fler blir også mer aktive blant annet på Twitter.
Men foreløpig er de ganske alene.
Forventningsstyring
Min SoMe-kritikk retter seg egentlig begge veier. På den ene siden sitter sosiale medier-menigheten og lytter og deler, men de gjør det kanskje mest seg i mellom. Kan det være at SoMe-ekspertene burde forventningsstyre oss bedre om hva som er mulig å gjøre med sosiale medier på B2B-markedet? At bedriftsledere bør være til stede på sosiale medier er mulig, men hva om kundene deres ikke lytter?
Og på den andre siden: Vi i IkT-bransjen (see what I did there?) sitter jo midt på det som media bare omtaler som «teknologien» og burde presumptivt ha lettest av alle for å ta «teknologien» i bruk også i sosiale medier, med spektakulære resultater!
Er det skomakerens barn-syndromet som gjør at vi er så lite til stede?
Min påstand, etter et drøyt halvår med testing og strategibygging på det vi i dag kaller sosiale medier, er at vi trenger å revurdere både tilnærming og forventninger. Vi må vite om de tiltak vi setter i verk likevel bare når en tom forsamling. Vi må stille spørsmål om hva vi kan oppnå, og diskutere hvordan vi må tenke for å oppnå det. Først da fortjener IkT å få sin store K tilbake.
Eivind Jonassen er Produktansvarlig i Telekompetanse AS