Det ble bråk når det kom frem at WM-data hadde klausuler i sine kundeavtaler, som hindret kundene i å kunne ansette deres konsulenter.
Problemet for arbeidstagere er at dette kan hindre de i å få en ny jobb de ønsker seg, og i noen tilfeller kan de også være uvitende om at det faktisk er slik.
Les også:
- [11.02.2008] Departementet skal granske arbeidsavtaler
- [23.07.2007] Jobbkarteller er vanlige i Europa
- [25.06.2007] Vil profilere IT-næringen blant ungdom
- [05.06.2007] WM-data slutter fred med de ansatte
- [01.06.2007] WM-data benekter hemmelige avtaler
- [01.06.2007] Nekter for hemmelige klausuler
- [31.05.2007] Hemmelige klausul for å stoppe ansatte
Nå viser det seg at IKT-Norge anbefaler sine medlemmer å bruke denne typen klausuler. I standardavtalen som de har fått utarbeidet, står det ifølge Dagensit.no følgende:
”I den tiden arbeidet pågår, og i et tidsrom av ett år etter at bistanden er avsluttet, kan Kunden ikke ansette Leverandørens personell som arbeider eller er tiltenkt arbeid i forbindelse med bistanden, uten etter nærmere avtale”
IKT-Norges generalsekretær, Per Morten Hoff, sier til Dagensit.no at denne klausulen er viktig for å beskytte kompetansen som leverandørene besitter, og som de lever av.
Det er ikke IT-forbundets leder enig i.
- Ansettelsesavtaler skal foregå mellom to parter, arbeidstaker og arbeidsgiver. Ikke mellom to arbeidsgivere, sier Kjell Flagstad, leder i IT-forbundet, til Dagensit.no.
Flagstad forstår at bedrifter kan ha behov for å sikre at ansatte blir værende etter for eksempel å ha blitt sendt på dyre kurs, men han mener at det må være i form av personlige avtaler mellom arbeidstageren og arbeidsgiveren.