I over en uke har politiet hatt store problemer med et av sine viktigste dataverktøy. Inntil videre kan bare enkelte ansatte i noen distrikter bruke det.
– Det er mulig å få til gode IT-systemer som fungerer hele tiden. Nå må det sørges for at vi har strakstiltak, sånn at vi har et operativt politi 24/7 – helt uavhengig av strømbrudd eller andre tekniske feil, sier administrerende direktør Heidi Arnesen Austlid i IKT-Norge til digi.no.
Jobber på spreng
IT-folk hos politiet jobber på spreng med å identifisere og deretter få rettet den alvorlige feilen som gjør at ansatte i etaten landet rundt ikke får tilgang til straffesaksdata og en rekke dokumenter.
Politidirektoratet innrømmer at problemene kan bli langvarige.
IKT-Norge krever nå at regjeringen gjør hastetiltak for å utbedre de kritiske it-systemene. Ifølge dem må justis- og beredskapsminister Anders Anundsen rydde opp i kaoset.
– Trenger stabile reserveløsninger
– I andre deler av samfunnet løser man problemer på samme måte. Man leier inn busser hvis togsett står stille. Justisministeren må ordne stabile reserveløsninger i påvente av at de underliggende problemene blir ordnet, krever Arnesen Austlid i IKT-Norge.
IKT-Norge peker på at det trengs mer overvåkning av systemene, og at politidirektoratet sliter med feil dimensjonering av IT-systemene som politiet benytter seg av i sitt daglige virke.
– Vi har grunn til å anta at dette påvirker andre som jobber innenfor justissektoren, som for eksempel med fremdrift i saker. Nå må vi løfte blikket og ordne politiets datasystem, sier Arnesen Austlid.
Bruker 900 millioner
Ifølge IKT-Norge er det grunn til at tro at redundansen hos politiets IT-systemer er for dårlig.
Justisminister Anders Anundsen forteller at det i perioden 2014-2016 er bevilget omlag 900 millioner kroner ekstra for å gjøre systemene til politiet mer robuste.
– Politidirektoratet har iverksatt en rekke tiltak for å redusere sårbarheten, men det gjenstår fortsatt et betydelig arbeid før vi er i mål. I tillegg er det avgjørende å utvikle og ta i bruk nye løsninger som legger til rette for bedre polititjenester og en vellykket gjennomføring av nærpolitireformen. Digitaliseringsstrategien som Politidirektoratet ferdigstiller i nær fremtid vil være sentral for videre prioriteringer av arbeidet, sier justis- og beredskapsministeren til digi.no.
Departementet har satt i gang tiltak
Anundsen sier at IKT-Norge bommer i sin kritikk av hans departement.
– Politidirektoratet har allerede igangsatt flere tiltak for å bedre situasjonen, bl.a. annet for å sikre infrastruktur gjennom etablering av reserveløsninger. Videre er overvåkingen betydelig intensivert, og døgnkontinuerlig overvåking vil være på plass i januar 2017.
– Det hadde selvsagt vært ønskelig med reserveløsninger à la «buss for tog», men systemene er i stor grad gamle og støtter ikke slike reserveløsninger før de er modernisert eller erstattet. Det vil ta tid å fase ut nåværende fagsystemer, men på sikt bør politiet ha tilgang på reserveløsninger for de mest kritiske systemene, sammenfatter justis- og beredskapsminister Anders Anundsen til digi.no.