Stadig flere nettsteder tar i bruk nye annonseformater etter at bannerannonsen har måttet tåle kraftig kritikk. Tabloidavisene i Akersgata har tatt i bruk kjempeannonser på forsiden som har til hensikt å skape stor oppmerksomhet for annonsørene og som et format der de kreative kan boltre seg.
Dagbladet.no kopierer mega-annonse
24 timers mega-annonse på VG.no
Den siste avisen som har hevet seg på megaformatet er Nettavisen. Dermed kan det se ut som om forsideformatet har blitt etablert som en standard hos de største nettavisene i Norge.
Men også andre aktører, innenfor segmenter som ikke henvender seg til forbrukermarkedet, eksperimenterer med nye annonseformat. Ekonomi24 har lagt en kjempeannonse inn i artikkelen, mens den norske finanstjenesten iMarkedet har foretatt en annen vri.
Går du på forsiden til iMarkedet ser den akkurat ut som før. En annonse til høyre for høyrespalta gjør at skjermbredden blir større en vanlig og scroller du deg nedover, følger annonsen med.
Men det er ikke dét som er nyskapningen fra iMarkedet.
Ta heller en titt på øynene som beveger seg i fri dressur hos mannen på forsiden. Beveger du musa over han, spretter det plutselig opp en diger annonse fra et norsk IT-selskap. Mannen med øynene, som fanget oppmerksomheten din, oppdager du plutselig befinner seg i et bilspeil.
- Vi har laget den selv, basert på et javaskript, sier ansvarlig redaktør Are Slettan til digi.no.
Det var i forrige uke iMarkedet hadde planer om å starte en liknende kampanje med en annen annonsør, men på grunn av terroren i USA ble kampanjen stoppet. Slettan mener at formatet også skulle innføres på andre nettsteder, men at det var problemer med implementasjonen.
Ideen har de fått ved å se på ulike annonseformat på Microsofts portal MSN.
- Den kommer fort opp og går fort bort igjen, uten at man må reloade eller gjøre andre ting. På den måten er formatet tiltalende, mener Slettan.
Han er i likhet med sin kollega i den svenske næringslivsavisen Ekonomi24, publisher Thomas Peterssohn, helt klar i sin oppfatning av at nettmediene må bli tøffere:
- Vi må bort fra holdningen om at vi ikke skal gjøre noe som irriterer leserne. Bransjen har vært altfor pinglete i forhold til dette før og lagde annonser som var innrettet slik at ingen i realiteten så dem. Vi må helt klart lage formater som krever mye mer oppmerksomhet fra leserne, mener Slettan og trekker sammenligning til andre, tradisjonelle medier med gratis innhold:
- Sammenligner man med TV, er det jo slik at seerne må tåle flere minutter med for eksempel sjamporeklame, uten at noen protesterer så veldig på det.
Slettan mener at grunnen til at de nye formatene kommer er åpenbar: leserne er tilstede i fullt monn - annonsekronene ikke. I likhet med andre innholdsaktører i bransjen avviser han at de nye formatene er et utslag av desperasjon. Han mener de kun vil bidra positivt:
- Jeg ser helt klart at de nye formatene kan være mer effektive. Det er common sense at de vil gi mye mer oppmerksomhet til annonsørene. Dessuten er det slik at man i større grad frigjør seg fra klikkene med storformatene, mener han.
Han er imidlertid ikke sikker på at det i første omgang vil bli en standardisering av nye format,
- Jeg tror at nettstedene vil forsøke å få konkurransefortrinn ved å være tidlig ute med nye ting for å selge ideer og skisser inn mot annonsørene. Det vil være forsøk på å skille seg ut, og jeg er litt usikker på om det er viktig å få til en standardisering, sier redaktøren som mener at en av hovedgrunnen til at nettet som annonsemedium har kommet i bakleksa, var at annonsemarkedet økte for kraftig i fjor.
- Pengene kom litt for lett og nettsteder med mye trafikk ble premiert. Det ble derfor ikke gjort noe nytt rundt dette med annonseformater, sier han.
Slettan sier imidlertid at han selv ikke ser noe tegn på at nettannonsemarkedet har bedret seg så langt i høst.