For fjerde gang arrangerer Institutt for informatikk ved Universitetet i Tromsø en robotkonkurranse som en del av kurset Inf-3201 Parallellprogrammering. I dette kurset skal studentene innøve kunnskaper om hvordan de kan utforme og realisere programvare
som består av flere deler, og som skal utføres samtidig på en eller flere datamaskiner for å samarbeide om å løse problemer.
Les også:
- [04.05.2004] Verktøy for robotprogrammering blir gratis
- [18.07.2003] Roboter skal råde US Marines
- [09.05.2003] Robotfluer til krig og lek
- [16.01.2003] Gnirut-testen
- [27.05.2002] Robot ER1 lærer sitt miljø å kjenne
Konkurransen i år er en variant av baklengsfotball. Robotene skal starte i hvert sitt hjørne av en arena og forsøke å "sparke" flest mulig tennisballer inn i sitt eget mål. Reglene er ikke spesielt strenge, det skal til og med være lov å stjele baller fra de andre robotenes mål.
Hele ni Lego-roboter er påmeldt. Disse består av en liten datamaskin som kontrollerer robotens to motorer i tillegg til en infrarød sender/mottaker og sensorer, skriver Institutt for informatikk i en pressemelding.
Via en infrarød forbindelse kommuniserer hver robot med en bærbar datamaskin. Denne har mye større regnekraft enn roboten og utgjør robotens strategiske hjerne. Den lille datamaskinen som står på Lego-roboten forsøker etter beste evne å handle for å følge de strategiske beslutningene.
Over arenaen vil det henge et kamera som koblet til en datamaskin som analyserer hendelsene på arenaen og hver robot og robotens posisjon. Denne informasjonen blir deretter sendt til alle de bærbare datamaskinene.
Kameraet opplyser også den sentrale datamaskinen om hvor alle ballene befinner seg, men denne informasjonen blir kodet slik at robotene og de bærbare maskinene ikke kan
lese den. For å dekode informasjonen og finne ut hvor ballene er, må lagene fortløpende løse problemer ved hjelp av flere større datamaskiner. Dette må skje fort - en ball kan bevege seg langt i løpet av ett sekund.
Tre roboter konkurrerer mot hverandre om gangen. En kamp varer i to ganger fem minutter, og etter hver omgang rangeres robotene forhold til antallet baller de greide samle i hjemmehjørnet.
Vinnerne fra hver kamp går videre til finalen.
Den endelige rangeringen til robotene beregnes ut fra flere parametere inkludert robotens utseende, oppførsel, ”kulhetsfaktor”, indre og ytre teknisk design, presentasjonen gitt av hvert lag, skriftlig beskrivelse/dokumentasjon av roboten og resultatene fra konkurransen.