Gartner kom denne uken med en oversikt over de største kundene i halvledermarkedet i 2011.
– De viktigste drivkreftene for vekst i 2011 var smartmobiler, nettbrett og SSD-er, sier Masatsune Yamaji, en analytiker i Gartner, i en pressemelding.
– Selskapene som oppnådde økte andeler i smartmobilmarkedet, slik som Apple, Samsung og HTC, økt etterspørselen etter halvledere, mens de som tapte andeler, slik som Nokia og LG Electronics, reduserte sin etterspørsel etter halvledere.
Han mener at de sterke endringene i bransjene for IT og elektronikk betyr at ingen halvlederleverandør har råd til bare å overvåke kravene til dagens markedsledere.
– Leverandørene må konstant være på utkikk etter nye markedsaktører som i sin tur vil være morgendagens markedsledere, sier Yamaji.
Apple inntok i fjor førsteplassen i Gartners tabell over de ledende halvlederkundene. Selskapet klatrer to plasser og passerer dermed både Samsung og HP. Apple har ifølge Gartner handlet halvlederprodukter for 17,26 milliarder dollar i fjor, noe som er 34,6 prosent mer enn selskapet handlet halvlederprodukter for i 2010.
Samsung beholder andreplassen fra i fjor og øker innkjøpene, men veksten er bare på 9,2 prosent. Det går ikke fram av Gartners pressemelding om tallet, 16,68 milliarder dollar i 2011, inkluderer halvlederprodukter Samsung har kjøpt av seg selv. Selskapet er en stor leverandør av halvlederprodukter og selger mye til blant annet Apple.
At HP ramler ned fra første til tredje plass, er et symptom på svikten i PC-markedet i fjor. Selskapets innkjøp av halvlederprodukter falt med 5,5 prosent, til 16,62 prosent. Men ifølge Gartner er fallende minnepriser også en delårsak til at mange av pc-produsentene brukte mindre penger på halvlederprodukter i fjor.
Ingen av de store har redusert innkjøpene av halvlederprodukter mer enn Nokia. Reduksjonen er på 20,1 prosent, men selskapet faller likevel ikke med mer enn én plass.
Lenovo er et hederlig unntak blant de mer eller mindre rene pc-produsentene. Selskapet økte innkjøpet av halvlederprodukter med 23,7 prosent og klatrer dermed fra 10. til 8. plass på listen. Det er ingen nykommere blant topp ti.
De ti selskapene på listen står for 35 prosent av innkjøpene av halvledeprodukter. Samlet sett øker den store gruppen av mindre halvlederkunder innkjøpene med 0,4 prosent fra 2010 til 2011.
Totalt var markedet for halvlederprodukter på 302,05 milliarder dollar i fjor, 2,69 milliarder dollar eller 0,9 prosent mer enn i 2010. Uten Apples innkjøpsvekst ville tallene ha sett betydelig dårligere ut. Apple økte alene innkjøpene med 4,44 milliarder dollar fra 2010 til 2011.
Les også:
- [27.03.2012] Intel øker brikke-forspranget
- [27.01.2012] Milliardene renner inn for Samsung