Travis.com eies av Telenor Venture, tidligere SAS-sjef Jan Carlzons Ledstiernan, og danske 2M Invest. Selskapet ble etablert for syv måneder siden, og finnes i dag i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Nettreisebyrået Travis.com har foretatt en undersøkelse blant 100 beslutningstakere i store og mellomstore norske bedrifter, og har kommet frem til at ingen bedrifter per i dag bruker nettreisebyråer når de skal bestille forretningereiser. (Det er det danske analyseinstituttet Perception Research & Consulting som har foretatt ringerunden).
Undersøkelsen viser videre at kun 30 prosent av lederne i landets store og mellomstore virksomheter kjenner navnet på et nettreisebyrå.
Til tross for norske sjefers svært begrensede kjennskap til reisebyråer på nett, mener nesten halvparten at det er penger å spare på å bruke nettreisebyråene. Og 63 prosent av de norske bedriftene i undersøkelsen er villige til å sjekke sparemulighetene ved å bruke nettet.
- Travis.com henvender seg til bedriftsreisemarkedet, hvor hensikten er at bedriftens ansatte skal booke sin forretningsreiser selv, og dermed spare penger ved at de får en selvbetjeningsrabatt. I tillegg slipper man unna mellom fire og 14 prosent som de tradisjonelle reisebyråene tar i provisjon, forklarer Travis-sjef Mogens Kvamsdahl i en pressemelding.
Han fortsetter egenprofileringen og legger til at ved siden av pris, er tilgjengelighet og tidsbesparelse viktige argumenter for å benyttet nettet fremfor de tradisjonelle reisebyråtjenestene.
Kvamsdahl er svært forundret over at så mange, ja faktisk alle som deltok i undersøkelsen, overlater bestillingen av forretningsreiser til andre.
Doktor i økonomi, Hans Mathias Tjømme ved Handelshøyskolen BI, mener det kun er spørsmål om tid før dette endrer seg.
- Oppegående bedriftsledere med oversikt kommer til å gå over til å handle reiser på nettet. Dette ser vi allerede skjer i stor skala i USA, sier han i en kommentar.