Regnskapet som Microsoft la fram sist torsdag for kvartalet ut desember 2009, viste hvordan Windows-omsetningen økte med 70 prosent på grunn av det nye systemet Windows 7, som ble offisielt lansert i oktober. Tallene viste også at Windows-avdelingen står for 63 prosent av Microsofts samlede driftsresultat. (Se artikkelen Windows 7 fikk fart på Microsoft.) Det er forbrukermarkedet som gir denne virkningen: Bedrifter har hittil i liten grad interessert seg for Windows 7.
Analytikere som Wall Street Journal har snakket med, sier pc-leverandørene ikke opplever noen tilsvarende effekt, selv om salget av nye pc-er til forbrukermarkedet økte med 22 prosent i forhold til samme kvartal for et år siden.
Årsaken er at gjennomsnittsprisen på en bærbar forbruker-pc falt med 23 prosent, til 581 dollar, det vil si i så vidt i overkant av 3500 kroner, ifølge analyseselskapet NPD Group.
De og andre analytikere venter at ensifret vekst i pc-omsetningen hos de store leverandørene når disse kunngjør sine tall for siste kvartal.
Pc-leverandørene møter prispresset på forskjellig vis. Dell prøver å begrense sine priskutt, og argumenterer med at de må innstille seg på lønnsomhet heller enn markedsandeler. Selskapet har sin tyngde i bedriftsmarkedet.
HP har fulgt med på prispresset, og prøvd å begrense marginskvisen ved å forhandle bedre avtaler med komponentleverandørene. Regnskapstallene som Intel kunngjorde i midten av januar – omsetningen økte med 28 prosent mens nettoresultatet økte med 875 prosent – tyder på at prosessorleverandøren ikke har latt seg presse. (Se artikkelen Intels resultat tilbake på gamle høyder.)
Les også:
- [22.10.2010] Har solgt 240 millioner lisenser
- [18.02.2010] Solid framgang for HP
- [29.01.2010] Windows 7 fikk fart på Microsoft
- [15.01.2010] Intels resultat tilbake på gamle høyder