- Vi er i samtaler med en del innholdsleverandører, men vi har ikke skrevet noen avtaler ennå, sier administrerende direktør Øivind Gunnufsen i GNT til digi:media. Han har i flere måneder har forsøkt å hale i land avtaler med tunge norske innholdsleverandørere.
Så langt har han ikke lykkes. Når den norske konkurrenten til nettkasteren Pointcast lanseres i månedskiftet, blir det derfor heller tynt med innhold som skal trekke det store publikum til tjenesten som sendes over skjermsparerne til datamaskinene.
- Det blir litt pressemeldinger og litt sport, sier Gunnufsen.
Tidligere har GNT snakket om avtaler med store aktører som Verdens Gang på innholdssiden. Dette er foreløpig lagt på is, og nettkasteren vil nå i stedet konsentrere seg om å distribuere pressemeldinger og informasjon gjennom ekstranettløsninger.
På spørsmål om de nå har gitt opp massemarkedet for å konsentrere seg om forretning-til-forretningsmarkedet, sier Gunnufsen at de har flere interessante ting på gang med store innholdsleverandører. Disse avtalene skal ifølge direktøren komme i havn i første halvdel av mai.
- Betyr dette at dere vil ha mer interessant innhold på lufta fra mai måned?
- Nei, de vil ikke være på lufta fra begynnelsen av mai. Disse avtalene går ikke på innholdslevering, men på salg av lisenser. Hele poenget er at vi må ha tunge merkevarer med for å tiltrekke oss brukerne.
Gunnufsen vil ikke ut med om prisen for tjenesten er nedjustert i forhold til de opprinnelige budsjettene, men sier at en lisens der GNT mottar halvparten av annonseinntektene på tjenesten, vil koste en innholdsleverandør 50.000 kroner. En lisens der innholdsleverandøren selv beholder inntektene vil koste 200.000 kroner. Etter det digi:media erfarer har sistnevnte lisens tidligere vært priset til 250.000 kroner.
Gunnufsen har likevel ikke mistet troen på Netvertiser.
- Alle går for denne distribusjonsformen, og alle vil gjerne snakke med oss. Problemet er at de fortsatt er avventende til denne teknologien, sier han.