Alf Lande har en lang jobbhistorikk som knytter ham til Norsk Aller.
Aller er eier i blant annet Radio 1 Norge, hvor Lande var radiosjef en stund på 90-tallet. Det siste året har han vært sjef i oppbyggingen av Radio 2 Digital, som kapret den ene ledige DAB-konsesjonen i Norge.
Siden sommeren 2000 har han drevet Radio 2 Digital (som selvfølgelig også er deleid av Norsk Aller) utleid fra sitt eget selskap, Landeandcompany AS.
Tidligere var han leid ut fra PR-selskapet Geelmuyden.Kiese AS.
- Jeg er naturligvis hovedaksjonær i mitt eget selskap og driver med flere management-for-hire-jobber. Derfor trengte jeg en som kunne drive rådgivningsselskapet, oppgir Lande som grunn for at han ikke er sjef i sitt eget selskap.
Allerede første året gikk Landeandcompany i overskudd (1,1 millioner kroner på en omsetning på 5,1 millioner), og selskapet har i dag fem ansatte, inkludert Bjørn Larsen.
- Jeg synes dette virker spennende, i et kreativt miljø som jeg kan trives med, sier Larsen som likevel ikke kutter båndene til A-pressen helt.
Han vil fortsette å drive med mediekonsernet som kunde på konsulentbasis. Det kan muligens være vanskelig å slutte, når han har jobbet i ett og samme konsern i 24 år til sammen.
Lande har fått en partner i selskapet sitt som har erfaring fra oppbygging av digitale medier i et børsnotert konsern. Larsen har de siste årene i A-pressen hatt som hovedvirksomhet knyttet til utviklingen av internettrelaterte investeringer, inkludert blant annet Cell Network AB.
Nå får han mulighet til å få lærdom fra områder der A-pressen slett ikke har vært særlig delaktig, ikke minst radiovirksomhet. Lande kommer selv til å være videre delaktig i Radio 2, men Larsen vil ha det overordnede ansvaret med at blant andre Lande klarer å tilføre sitt eget selskap nok penger
Landeandcompany har som forretningsidé å fokusere på rådgivning innen forretningsutvikling, strategirådgivning, partnering og styrearbeid. De mener særlig å ha kompetanse fra mediesektoren og digitalisering av publisering og e-handel.
- Vi er nok ni nærmere konkurransesituasjon med Boston Consulting Group og McKinsey enn Accenture og PricewaterhouseCoopers som driver blant annet med webproduksjon i tillegg til rådgivning.