Styreleder Eric Schmidt i Google – som var administrerende direktør fra 2001 til medgründer Larry Page tok over 4. april i år – har holdt en oppsiktsvekkende innledning på D9-konferansen organisert av Dow Jones-tjenesten AllThingsD.
Schmidt sa han undervurderte gjennomslagskraften til sosiale tjenester generelt og til Facebook spesielt. Han mener i dag at han burde ha tatt grep tidligere for å komme på banen, og i hvert fall . I dag lider Google av at Facebook har et partnerskap med Microsoft.
– I screwed up, sa Schmidt fra talerstolen.



Schmidt slo ellers fast at IT-verdenen omfatter fire ledere på forbrukersiden – Amazon, Apple, Facebook og Google – og brukte uttrykket «firerbande» («gang of four») om disse.
Firerbandens medlemmer har det til felles at de ikke bare er i fremste rekke innen IT for forbrukere: Det de lager gir også en mengde andre selskaper et grunnlag til å skape egne og nye produkter og tjenester.
– Hver av dem er en merkevare som gir noe man ikke får til på annen måte, sa Schmidt.
Microsoft, derimot, utgjør ingen drivkraft, slik Schmidt ser det.