BEDRIFTSTEKNOLOGI

Integrerer Skype i kundesystem

Skype har vind i seilene, og nå kan norske bedrifter få det ferdig integrert i kundesystemet.

22. feb. 2005 - 14:08

- Skype er tidlig ute og har vannvittig vind i seilene på gratis IP-telefoni, sier Hans Chr. Grønsleth, daglig leder i HansaWorld Norway AS (tidligere Hansa Business Solutions). HansaWorld er store på forretningssystemer til SMB-segmentet i Norge, med 5.500 forretningsintallasjoner. Disse kan fra i dag av laste ned oppdateringen som gir dem Skype integrert i CRM-systemene.

I skrivende stund har Skype blitt lastet ned 74 millioner ganger, og 1.976.035 personer er logget på, på en helt vanlig tirsdag ettermiddag. Det er en dobling fra rekorden som ble satt for fire måneder siden.

Skype har spredd seg som ild i tørt gress blant forbrukere, som ønsker å spare penger på telefoni, og som er lei av dårlig stabilitet på Microsofts Instant Messenger talefunksjon eller liknende tjenester.

Samtidig har Skype begynt å skaffe seg venner blant bedrifter. Nylig ble det offentliggjort en avtale om at Amazon.com og Walmart.com skal selge en hel serie Xandros Linux-baserte Pc-er med Skype internetteleffoni ferdig installert.

Nå har Hansaworld også kastet seg på løpet, og lanserer Skype for sine bedriftskunder.

– Vi har integrert det slik at man kan ringe kontakter gratis direkte fra kontaktdatabasen, og alle samtaler blir logget i CRM-systemet, sier Hans Chr. Grønsleth, daglig leder i HansaWorld Norway AS.

Integrering av telefoni og CRM har vært mulig lenge, både med gammeldagse telefonisystemer og med IP-telefoni.

– Det har ikke helt tatt av å koble telefonen mot CRM-systemet, alternative løsninger koster for mye, og det er ingen som har det, mener Grønsleth.

HansaWorld-kunder kan fra i dag, tirsdag, laste ned oppdateringer som legger til et felt i kundekortene for kontaktenes skypeidentitet, i tillegg til vanlig informasjon som telefonnummer, e-post og adresse. Skype er integrert slik at man kan ringe direkte fra kontaktkortene, enten det er til en skypeidentitet, mobil eller vanlig telefoni.

Ringer man til en kontakts skypenummer er det gratis. Samtaler utenfor Skype-nettverket krever registrering og betaling på Skype-out. Det koster 0,017 euro per minutt, omtrent 14 øre, til fasttelefoner i Europa og USA, uansett hvor du ringer fra. Mobiltelefoner og andre destinasjoner er dyrere.

Det store problemet er talekvaliteten. Det innrømmer Grønsleth med en gang.

– Kvaliteten går fra virkelig dårlig til fantastisk sylskarpt. Jeg vil ikke anbefale noen å si opp fasttelefonen. Det er et supplement, og et godt supplement for de tilfellene det fungerer, sier han.

Spørsmålet er om man kan ringe en kunde og ta sjansen på at talekvaliteten er elendig. Grønsleth mener kvaliteten vil bli vesentlig bedre etter hvert. Han forteller at det var Hansaworld som tok kontakt med Skype.

– Vi passer bra med Skype, begge selskapene er plattformuavhengige og globale. Vi kunne ikke gjort det med et lokalt selskap.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.