Intel-sjef Brian Krzanich ble denne uken intervjuet på scenen under Sanford C Bernstein Strategic Decisions Conference 2016. Under intervjuet kommenterte Krzanich nedgangen i pc-markedet, som i det siste også ser ut til å ha forplantet seg til markedene for nettbrett og smartmobiler også.
Han kom med flere mulige forklaringer på nedgangen for pc-er. Blant annet har utskiftningssyklusen blitt betydelig forlenget.
Fem til seks år
– Den var – vi snakket om fire år i gjennomsnitt. Nå har den blitt flyttet til omtrent fem eller seks år, sa Krzanich.
Han har flere ideer om hva som skal til for å snu eller i alle fall stoppe denne utviklingen.
– Vi er nødt til å komme med mer innovasjon, de rette tingene for å motivere folk og å gjøre overgangen mellom pc-er enklere. Akkurat nå er det enklere å flytte mobilen din til en ny mobil enn det er å flytte pc-en din til en ny pc, ikke sant? Og vi er nødt til å fikse noen av disse tingene, sa Krzanich.
De fleste som har forsøkt å ta i bruk en ny Windows-pc, kjenner til hvor tidkrevende det kan være. Ikke bare skal data flyttes over, men også all programvare. For brukere med mye programvare kan dette ta timer å installere, dersom man i det hele tatt finner installasjonsfilene.
Riktignok skal Windows Store-baserte applikasjoner og Microsoft-kontoen kunne gjøre dette enklere. Men så lenge det meste av Windows-programvaren ikke er tilgjengelig på denne måten, er dette til lite hjelp.
- Leste du denne? Win32-verktøy har begynt å dukke opp i Windows Store
Tror det vil flate ut
Krzanich sa videre at man kommer til et punkt hvor innovasjon og teknologi ikke flytter seg videre, men også at han tror at nedgangen vil flate ut på et punkt.
– Hvor dette er, er jeg ikke helt sikker på, men jeg sørger for at selskapet vårt ikke bygger på en modell som avhenger av et gitt tall må være riktig for å fortsette å vokse, sa Krzanich.
Intel har for lengst startet en omstilling i bedriften til en framtid hvor pc-en spiller mindre rolle. Men samtidig er selskapet også i ferd med å kutte ut visse satsninger hvor det har liten mulighet til å bli markedsledende, for eksempel innen brikkesett til smartmobiler.