Intelligente, personlige og digitale assistent som lytter til det vi sier og kan utføre handlinger basert på dette, kommer nå for fullt. Apple Siri og Microsoft Cortana er relativt tidlige eksempler på dette. Akkurat nå er det tilsynelatende enhetene Google Home med Google Assistant og ikke minst Amazons Echo med assistenten Alexa som får mest oppmerksomhet.
Men bruken av assistenter som hele tiden lytter til det som blir sagt, er ikke uproblematisk. Ikke bare sett fra et personvernperspektiv. Men også fordi de ikke alltid forstår at det som blir sagt, kanskje ikke er ment for dem.
Leste du denne? Politiet vil undersøke om smarthøyttaler var vitne til mord
Fra tv-en
Dette opplevde flere personer i San Diego, California, tidligere denne måneden, da de opplevde at Alexa i Amazon-enhetene deres plutselig forsøkte å bestille et dukkehus på nettet.
Årsaken til dette var at Alexa-eierne hadde skrudd på sendingen fra tv-stasjonen CW-6, som omtalte en sak hvor en seksåring på egenhånd hadde bedt Alexa om å skaffe henne et dukkehus.
«Can you play dollhouse with me and get me a dollhouse?», skal jenta ha sagt. Kort tid etter skal familien ha fått levert blant annet et dukkehus på døra, sammen med en boks med danske smørkaker.
Det som derimot utløste en rekke nye bestillinger hos tv-seerne, var at en av nyhetsreporterne sa «I love the little girl, saying 'Alexa ordered me a dollhouse'.»
Dette skal ha vært nok til å utløse kjøpegleden hos Alexa.
Les også: Forvridd lyd kan kapre mobilen din. Forskere advarer
Må endre innstillingene
I en nyhetsartikkel som har blitt publisert i ettertid, skriver CW-6 om utbruddet av Alexa-baserte bestillingsforsøk.
– Disse enhetene gjenkjenner ikke din spesifikke stemme, slik at det kan oppstå situasjoner hvor en gjest som er på besøk, eller et barn som snakker, ved et uhell kan bestille noe fordi enheten ikke skiller mellom et barn og en forelder, sier Stephen Copp, en sikkerhetsforsker hos ESET North America, til CW-6.
Han legger likevel til alle slike enheter har innstillingsmuligheter som begrenser mulighetene. Men det er ikke nødvendigvis standardinnstillingene.
Til CW-6 opplyser Amazon at shoppinginnstillingene kan administreres via selskapets Alexa-app. Blant annet skal vet være mulig å skru av talebasert handel fullstendig. Det kan også opprettes en bekreftelseskonto som må oppgis før bestillingene blir sendt.
Men i utgangspunktet er det hele tilsynelatende satt opp for å være så friksjonsfritt som mulig.
Les også: Smarte assistenter inntar bilene