FORBRUKERTEKNOLOGI

Intens priskrig på nettmusikk

RealNetworks kutter prisen på nettmusikk i et forsøk på å gjøre innhugg i Apples suverene markedsandel.

17. aug. 2004 - 09:45

RealNetworks kutter prisen på musikk solgt gjennom sin nettbutikk RealPlayer Music Store. Musikknettbutikken tilbyr nå spor og album til halve prisen i forhold til konkurrenten Apple.

RealNetworks tilbyr nå enkeltspor til 3,50 kroner og hele album for 35 kroner, hvor brukerne kan velge mellom 630 000 spor i nettbutikken. Apple krever det dobbelt både for nedlasting av enkeltspor og album.

RealNetworks taper store penger på dette tilbudet, men det er et forsøk på å gjøre innhugg i Apples suverene markedsandel, som er estimert til over 70 prosent. Tilbudet starter i dag og varer i tre uker fremover, skriver Wall Street Journal.

Ved å selge sporene så billig taper RealNetworks nesten tre kroner per spor. Håpet er at brukerne på sikt skal signere seg for tilbudet "Rhapsody", hvor brukerne for 70 kroner per måned får tilbud om ubegrenset nedlasting av musikk til PC-er (Gjelder ikke portable musikkspillere).

Konkurrenten Apple har en suveren posisjon i nettmusikk-markedet. Apple har hittil solgt over 100 millioner spor til brukere over hele verden, og har en markedsandel på 70 prosent. Apples store fortrinn er at selskapet har knyttet musikksalget til sin egen musikkspiller iPod, som har blitt svært populær.

Det betyr at iPod-brukerne ikke kan laste musikk fra andre nettbutikker enn Apple. I alle fall nesten. RealNetworks lanserte nylig en løsning som gjør at brukerne kan laste ned musikk fra deres nettbutikk, og overføre sporene til iPod-en.

Nylig ble det dessuten kjent at norske Jon Lech Johansen – også kjent som «DVD-Jon» –

igjen kom i søkelyset til internasjonale teknomedier ved å legge ut en nøkkel på sin hjemmeside som bryter krypteringsbeskyttelsen på Apple-produktet AirPort Express.

    Les også:

Apple har nå varslet søksmål mot RealNetworks for dette, mens RealNetworks på sin side sier at nedlasting av musikk bør være teknologiuavhengig, og at brukerne selv bør få velge hvilken nettbutikk de skal laste ned musikk fra.

Dette er bare en forsmak på konkurransen om musikksalget på nettet, og et signal om at brukerne kan vente seg lavere priser på lovlige musikktjenester.

Microsoft har varslet at selskapet vil begynne å selge musikk på nettet allerede i høst. I tillegg har Yahoo planer om det samme. Fra før finnes musikknettbutikker som Musicmatch, Sony og (nye) Napster.

Nedlasting av gratis musikk fra fildelere er minkende. Musikkindustrien har satt i gang en intens jakt på tjenestene som legger ut gratis musikk på nett. Det er i henhold til norsk lov ikke ulovlig for brukere å laste ned musikk fra slike fildelere, men selve tjenesten er ulovlig eller havner i en juridisk gråsone.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.