Det skriver både danske DR og svenske SVT, som begge siterer anonyme kilder med innblikk i forhandlingene.
Den danske utenriksdepartementet opplyser til DR at det har vært diplomatisk kontakt i saken, men vil ikke utdype dette.
Skipet ligger ankret ved Kattegat på sjuende dagen og mistenkes for å være involvert i sabotasjen av to datakabler i Østersjøen i forrige uke.
Ligger ved avgjørende grense
Yi Peng ligger i dansk økonomisk sone mellom Sjælland og Anholt.
Men skipet har lagt seg til like utenfor grensen for dansk territorialfarvann. Det ligger dermed i praksis i internasjonalt farvann når det kommer til hva danske myndigheter kan foreta seg med skipet uten å få tillatelse fra flagglandet, altså Kina, forklarer Kristina Siig, som er professor i sjørett ved Syddansk Universitet, til Danmarks Radio.
Mandag ettermiddag ble det kinesiske lasteskipet passet på av danske marinefartøyet HDMS Hvidbjørnen, og svenske kystvaktskipet Poseidon.
Også det tyske kystvaktskipet Bad Dueben ligger i området, og har satt et mindre, hurtiggående fartøy – Navis 211 – på vannet, viser posisjonsdata på AIS-tjenester.
Færre bruker mobilen bak rattet
Etterforskes
Det kinesiske lasteskipet Yi Peng 3 kom i verdens søkelys mandag i forrige uke, da det ble oppdaget at to sjøkabler i Østersjøen var blitt kappet.
Trafikkdata viser at det kinesiske skipet seilte nær begge kablene da de ble ødelagt.
Svensk og finsk politi har innledet etterforskning av kabelbruddene. Den finske C-Lion1-kabelen, som går mellom Finland og Tyskland, ble brutt i Sveriges økonomiske sone, sør for Öland. Den andre kabelen, BCS East-West Interlink, går mellom Sverige og Litauen.
Reparasjonsfartøyet Cable Vigilance ankom bruddstedet for den finske kabelen tidlig mandag, etter å ha seilt fra Calais torsdag kveld. Skipet har startet arbeidet med kabelen, og eieren, det finske selskapet Cinia, anslår at den skal være ferdig reparert innen utgangen av november.
WSJ: Apple og Nvidia i samtaler om Open AI-investering