FORBRUKERTEKNOLOGI

Interaktiv reklameplakat ga mersmak

En interaktiv plakat sendte en reklamemelding til forbi-passerende på to T-bane-stasjoner i Oslo.

16. mai 2006 - 09:02

Film distributøren Buena Vista International gjennomførte en reklamekampanje for filmen Scary Movie 4hvor de benyttet seg av to interaktive reklameplakater som via Bluetooth sendte melding til forbipasserende.

Alle som hadde Bluetooth påslått på sin mobiltelefon fikk spørsmål om de ville laste ned filmplakaten som et bilde til sin mobiltelefon. Det var det mange som gjorde.

De to plakatene var satt opp på Majorstua og Nationaltheatret T-banestasjon. Av 9451 som mottok meldingen, lastet hele 3308 ned plakaten.

– Vi hadde ingen konkrete forventninger til hvor mange nedlastninger som dette ville føre til, men vi ser i ettertid at dette er en sterk kanal for interaktive løsninger, sier Bård Henrik Stokke, markedssjef i Buena Vista Internasjonal.

40 prosent av de som mottok meldingen ble avbrutt. Det kan vær de rett og slett ikke svarte eller at de gikk utenfor Bluetooth rekkevidden. Av de som svarte var det 57 prosent som takket ja.

Den høye responsen gjør at det kan bli flere slike reklamekampanjer fremover.

– JCDecaux har tro på at lignende løsninger der interaksjon med respondenten via denne type teknologi vil bidra til å innholdsbygge kampanjer i fremtiden. Vi ser her et eksempel på en relativ enkel løsning med et enkelt budskap skaper bra effekt, sier Bjørn Erik Aasebø, markedssjef i JCDecaux.

Kampanjen varte i to uker og at like under 10 000 forbipasserende hadde Bluetooth påslått var overraskende.

– Dette viser også at folk faktisk har på blåtann, noe vi var usikre på omfanget av før kampanjen. Nye kampanjer med lignende innhold vil gjøre at flere velger å ha på blåtann på mobilen. Dette åpner også for å kommunisere på nye måter ”on location”, sier Aasebø.

En mulig forklaring på at så mange hadde Bluetooth påslått kan ligge i den utbredte bruken av Bluetooth-baserte handsfree løsninger. Da må teknologien være påslått og det er langt fra alle som tar seg tid til å konfigurere mobilen slik at ikke andre enheter skal se at den er på.

    Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra