Computer Advances Group (CAG) fra Sandnes har hittil solgt programvaren Digital Traffic & Billing (DTB) til kabelselskaper verden over. Nå er det også gjennombrudd for reklamekonseptet på kringkastingsfronten. Sammen med den svenske underleverandøren LIMT skal CAG levere og integrere programvare og spesialutviklede videoservere i TV4s konsept for Differensiert Regional Reklame (DIRR) i Sverige.
I korthet dreier systemet seg om et system for reklamedistribusjon med booking- og planleggingsmuligheter. Annonsørene kan i praksis velge hvilke områder hvor reklamen skal sendes i et TV-nettverk. Det blir mye enklere for annonsørene å nå målgrupper sortert etter geografiske kriterier.
- En TV-kanal som velger DTB kan sende forskjellige typer reklame på samme tidspunkt. TV4-kontrakten viser at aktørene også innen kringkasting er i ferd med å satse på lokalt reklamesalg, i tillegg til den nasjonale reklamen, sier økonomidirektør Ørjan Gjerde i CAG.
Computer Advances Group har avdelinger og datterselskaper både i Los Angeles og Stockholm - i tillegg til Sandnes. CAG har underskrevet kontrakter med noen av de største operatørene innen kabelindustrien. Cox Communications er eksempelvis USAs fjerde største kabelselskap med 3,2 millioner abonnenter.
Sandnes-selskapet har tidligere inngått avtaler med Tele-Communications Incorporated (TCI), den største operatøren i USA med 14 millioner abonnenter, pluss Time Warner/CNN med 12 millioner faste brukere.