Tidligere Norsk Gallup- og Taylor Nelson-analytiker på Internett, Ulf Andersen, startet sin egen virksomhet i fjor sommer. Gjennom ResearchLab skulle selskapet slå seg opp på kvantitativ analyse.
Ambisjonene var store - timingen elendig:
"ResearchLab skal være fremtidens researchselskap. Vi ønsker å flytte grenser. Vi ønsker å gjøre ting innenfor research og markedsanalyse som ingen tidligere har gjort. Vi gjør alt dette med et fundament i bred analyse og metode kompetanse. Vi er et fullservice researchselskap som gjennomfører markedsundersøkelser uavhengig av kanal - dvs gjennom telefonintervjuer, personlige intervjuer, postale intervjuer, Internett undersøkelser, kvalitative undersøkelser, samt nye interaktive kanaler som mobiltelefoner, PDA'er og interaktiv TV", står det fortsatt å lese på hjemmesidene til selskapet.
En allianse med Global Market Insite (GMI) ble dannet, noe som ga tilgang til et globalt panel på cirka 270 000 husstander. Dessuten ble det bygget et stort, norsk panel med 15 200 respondenter. Selskapet samarbeidet med Aftenpostens nettannonseselskap PrimeTime.net for å rekruttere medlemmer til denne satsingen.
Da selskapet startet i fjor sommer var det 13 ansatte.
Når Ulf Andersen nå forsvinner, er det seks stykker igjen. Disse har gått sammen med fire ansatte i søsterselskapet Intéra, som har drevet med kvalitativ analyse. Den nye virksomheten har fått navnet Intéra ResearchLab, og Matts Weng (bildet) er daglig leder.
Det har morselskapet Media & Research Group (MRG) bestemt.
- Som alle andre aktører i dette markedet har vi gjort noen feil underveis. Vi satset mye på Internett, men den delen av markedet punkterte jo fullstendig, forklarer Ulf Andersen. Han er per i dag uten jobb etter at han forsvant fra selskapet, men har stadig aksjer i morselskapet MRG.
Andersen forteller at de hadde en viss suksess med undersøkelser innenfor områdene for lett omsettelige konsumentvarer og telekom.
- Markedet er tøft, men virksomheten er i ferd med å få det til. Den gikk break-even på EBITDA i juni og er kommet på rett kjøl, mener Andersen.
Daglig leder Matts Weng er enig:
- Vi har tilpasset kostnadene til omsetningen vi har per i dag. De var for høye i forhold til inntektene. Vi har imidlertid ikke fusjonert, men morselskapet MRG har omorganisert de to virksomhetene, mener Weng som opplyser at samarbeidet med Primetime.net, og alliansen med GMI fortsetter.
- Målet vårt er å være en etablert fullserviceleverandør med fokus på kvalitativ og kvantitativ analyse på linje med MMI og Gallup, sier mannen som leder ni andre ansatte.
Opprinnelig skulle Intéra ha startet en fusjonsprosess med en annen virksomhet, Sætrang & Winther AS, ifølge planer fra før sommeren. Sætrang & Winther ville imidlertid bevare sin selvstendighet og ikke bli en del av et større selskap. Partene la dermed den fusjonen på is.