I første kvartal gikk Nokia på en kjempesmell, og markedsandelen på verdensbasis ramlet nedover. Mobilgiganten har ikke klart å vokse like raskt som konkurrentene. Spenningen er derfor stor foran presentasjonen av resultatene for andre kvartal i dag.
Økt konkurranse fra mobilprodusenter som Motorola, Samsung og Sony Ericsson har trakk Nokias markedsandel under 30 prosent i første kvartal, ifølge analysehuset Gartner. I samme periode i 2003 hadde Nokia en markedsandel på 34,6 prosent.
Meglerhusene venter at Nokias omsetning har falt med fem prosent til 6,7 milliarder euro i første kvartal. Omsetningen innen forretningsområdet Mobile Phones ventes å ha falt med hele 15 prosent. Det kommer frem i estimater som SME Direkt har hentet inn fra 28 meglerhus.
- Markedsandelen er nok uendret gjennom andre kvartal sammenlignet med første kvartal. De lykkes nok med å stabilisere tapet, men vi ser ingen innhentning ennå. De ligger seks til åtte måneder etter, og man kan derfor regne bort hele 2004, sier analytiker Neil Mawston i Strategy Analytics til Nyhetsbyrån Direkt.
Nokia-sjef Jorma Ollilas mål om en markedsandel på 40 prosent ser uansett ut til å ligge langt frem i tid. Nokia selger ikke færre telefoner. Problemet er at Nokia ikke vokser like raskt som konkurrentene, og har dermed tapt markedsandeler.
Les også:
- [21.07.2004] 3G gir opptur for Ericsson
- [21.07.2004] Sterke tall fra Motorola
- [16.07.2004] Tredoblet resultat for Samsung
- [16.07.2004] Solid resultat fra IBM
- [15.07.2004] Kraftig nedtur for Nokia
- [15.07.2004] Solid salgsvekst for Sony Ericsson
- [11.06.2004] Nokia skal lansere fem nye mobiler
- [08.06.2004] Nokia-salg i fritt fall
- [26.05.2004] Nokia må justere markedsandel
- [19.05.2004] Nokia-salget kollapser i Sverige
- [29.04.2004] Kraftig fall i Nokias markedsandel
- [20.04.2004] Nokia kanskje ikke lengre størst
- [20.04.2004] Avanserte mobiler til værs
- [10.03.2004] Nokia taper i Europa
- [22.01.2004] Nokia holdt tritt med markedet
- [17.11.2003] Kineserne vil presse Nokia
- [10.09.2003] Sony Ericsson posisjonert for fremtidig markedsdominans
I snitt ventes det at Nokia har levert knappe 46 millioner telefoner i andre kvartal. Det tilsvarer en markedsandel på 30,9 prosent.
- De har vunnet markedsandeler i andre kvartal som en følge av deres svært aggressive priskutt i lavendesegmentet. Hvis man ser på Gartners tall på 29 prosent i første kvartal har den nok økt til 32 prosent, sier analytiker Karri Rinta i Evli Securities til Nyhetsbyrån Direkt.
I første kvartal økte Samsung markedsandelen fra 10,8 til 12,5 prosent, mens Motorola økte markedsandelen fra 14,7 til 16,4 prosent. Også Sony Ericsson tar innpå. Selskapet økte i første kvartal andelen fra 4,7 til 5,6 prosent, ifølge Gartner.
Ifølge Gartner vokste det globale mobilmarkedet med 30 prosent i første kvartal i forhold til samme kvartal i fjor. Analysehuset mener det vil bli solgt rundt 600 millioner mobiltelefoner totalt i 2004.