Nettselskaper som Facebook – se fredagens artikkel Kraftig børsfall for Facebook – skaper ikke lenger spesielt stor entusiasme blant investorer.
Et annet nedslående tilfelle er Groupon, som har vært børsnotert i New York siden 3. november, da de ble den den største nettnoteringen siden Google.
I motsetning til Facebook, var selve børsintroduksjonen til Groupon svært vellykket. Kursen økte raskt med 30 prosent, og selskapet fikk en markedsverdi på nærmere 13 milliarder dollar. Ikke verst for et selskap som året før nektet å selge seg til Google for 6 milliarder dollar.
I dag mer tre firedeler av markedsverdien borte: Groupons aksjekurs i dag tilsier en verdi på 3 milliarder dollar, halvparten av det Google ville gi for selskapet.
Det har ifølge Wall Street Journal utløst en flukt blant de investorene som var tidlig ute med å satse på selskapet, og som måtte vente til 1. juni i år før de kunne realisere sin gevinst.
Blant disse er Netscape-gründer Marc Andreessen. Hans investeringsselskap Andreessen Horowitz satset 40 millioner på Groupon i forkant av børsintroduksjonen. Kort tid etter 1. juni ble selskapets 5,1 millioner Groupon-aksjer solgt for nærmere 54 millioner dollar.
Wall Street Journals kartlegging viser at også Maverick Capital, Fidelity Management og svenske Kinnevik har også solgt seg helt eller delvis ned.
Noen investorer går motsatt vei. Morgan Stanley doblet sin beholdning av Groupon-aksjer i perioden 1. april til ut juni. T. Rowe Price tredoblet sin beholdning i samme periode. Ingen av disse var villig til å kommentere forholdet.