IDC kom i går med en rapport om leverandørens andeler i nettbrettmarkedet i siste kvartal av 2013. Blant de fem største leverandørene er det kun to som greier å øke markedsandelene.
Apples markedsandel har vokst fra 29,6 prosent i tredje kvartal til 33,8 prosent i kvartalet etter. Dermed snur selskapet den negative utviklingen for iPads markedsandel de siste årene. Siden fjerde kvartal i fjor har markedsandelen likevel falt med 4,4 prosentpoeng. Dette til tross for at leveransene har økt med 13,5 prosent. For det ble solgt 28,2 prosent flere nettbrett i fjerde kvartal i fjor enn i fjerde kvartal i 2012.
Samsung beholder andreplassen, men taper andeler i fjerde kvartal. Det gjør også Asus og Lenovo, som ligger på henholdsvis fjerde og femte plass.
På tredje plass har Amazon plutselig dukket opp igjen, etter å ha vært ute av topp fem i tredje kvartal. Hva denne utviklingen skyldes, er uklart. IDC kommenterer den over hodet ikke. Men den har ført til at Acer har blitt presset ut av topp fem igjen.

Ser man på utviklingen for det siste året, har Lenovo virkelig forsterket sitt fotfeste, ved å øke markedsandelen fra 1,3 til 4,4 prosent.
IDC-analytikeren Jitesh Ubrani forteller at Lenovos tilgang til infrastrukturen til kinesiske «whitebox»-leverandører har hjulpet selskapet med å få flere nettbrettprodukter med lav pris på markedet.
– Selskapets styrke er i de kommende markedene. Dets økte andel i tilstøtende markeder som pc og smartmobil gjør selskapet godt posisjoner til å se ytterligere nettbrettvekst i 2014, sier Ubrani.
Som digi.no skrev tidligere i dag, skal Lenovo kjøpe Motorola Mobility fra Google.
Svekket vekst
Til tross for 28,2 prosents vekst i nettbrettsalget mellom de avsluttende kvartalene i 2012 og 2013, er dette et tegn på at markedet er i ferd med å flate noe ut. Totalt økte nettbrettsalget fra 144,2 millioner enheter i 2012 til 217,1 millioner i 2013. Det er utgjør 50,6 prosent, hvorav det meste veksten skjedde på vårparten. Mellom de tredje kvartalene i 2012 og 2013 var veksten på 36,7 prosent.


Fjerde kvartal er vanligvis det travleste for elektronikkprodusentene. Slik var det også i siden det ble levert 62,4 prosent flere enheter i fjerde kvartal – 76,9 millioner – enn i det tredje.
– Det blir i økende grad klart at markeder som det amerikanske er i ferd med å nå en høy grad av forbrukermetning. Selv om kommende markeder fortsetter å vise sterk vekst, har dette ikke vært nok til å opprettholde de dramatiske, globale vekstratene fra tidligere år, sier IDCs forskningsdirektør for nettbrett, Tom Mainelli, i en pressemelding.
Han forteller videre at IDC tror at det fortsatt vil være en vekst i nettbrettsalget til bedrifter i modne markeder, også i tiden framover. Men det faktum at mange forbrukere allerede har kjøpt nettbrett og økt konkurranse om forbrukernes penger, vil gjøre det vanskeligere å få solgt nettbrett til privatpersoner allerede fra om med i år.
Les også:
- [03.02.2015] Nettbrettsalget faller for første gang
- [30.01.2014] Motorola er solgt
- [31.10.2013] iPad under 30 prosent