En rekke undersøkelser har tidligere avdekket at iPhone-brukere ikke er som andre mobilbrukere. Forskjellen er at de i mye større grad benytter mobilen til å surfe på internett.
Denne oppdagelsen har gjort at svært mange nettsteder har utviklet egne spesieltilpassede versjoner av sidene sine, skreddersydd for brukere av Apple-telefonen.
Samtidig som iPhone har banet vei for enklere surfing med mobilen, kappes konkurrentene om å lage tilsvarende eller bedre modeller. Mobiloperatørene gleder seg.
Nå har Netcom sørget for å få utarbeidet en undersøkelse blant sine kunder i Norge. Rapporten gir ifølge selskapet treffsikre hint om fremtidens mobilvaner.
Det blir en fremtid der mobilkundene genererer mye mer datatrafikk enn nå, og dermed potensielt større inntekter for mobiloperatørene.
Mens folk flest forsatt bruker mobilen mest til ringing og sms, vil e-post, nettsurfing, live GPS, film og underholdningstjenester snart være en vel så stor del av mobilhverdagen vår, skriver selskapet i en pressemelding.
- Blant iPhone-kundene er denne typen avansert mobilbruk allerede hverdagskost, noe som gir et svært godt bilde på fremtidens mobilvaner. Utviklingen går i retning av flere telefoner med store, trykkfølsomme skjermer, brukervennlig og enkel tilgang til mobilinnhold og raske nettlesere. Det kommer til å endre atferden vår, slik at iPhone-vanene blir generelle mobilvaner, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom.
Undersøkelsen viser at 92 prosent av iPhone-kundene bruker internett på mobilen, og like mange bruker telefonen som musikkavspiller. 89 prosent bruker programmer for e-post og kalender, mens 75 prosent bruker kart og GPS-funksjonene på telefonen. 89 prosent sier at de har lastet ned nye tjenester til sin iPhone via innholdsbutikken App Store, og 53 prosent ser filmer fra YouTube via mobilen.
- Disse tallene er svært høye sammenlignet med andre mobilkunder, og forteller oss at vi går spennende tider i møte der stadig flere tar i bruk mobilens muligheter, sier Vederhus.