Amerikanske forbrukere kjøper gjerne avanserte mobiler via mobiloperatøren. Blant annet har Apples iPhone utelukkende blitt solgt på denne måten.
Apples mobil har solgt i bøtter og spann, men nå begynner trolig markedet i USA å bli litt mettet, i alle fall til neste versjon kommer på markedet.
Ifølge analyseselskapet NPD Group, som har gjennomført en spørreundersøkelse blant mer enn 150 000 amerikanske forbrukere i løpet av første kvartal i år, er ikke Apples iPhone 3G lenger den mest solgte smartmobilen til amerikanske forbrukere.


På toppen nå ligger RIM BlackBerry Curve. Tallet inkluderer alle 83XX-modellene, mens iPhone 3G ligger på andreplass. Deretter følger RIM BlackBerry Storm, RIM BlackBerry Pearl og Android-baserte T-Mobile G1.
Ifølge NPD Group har RIM økt markedsandelen i dette markedet med 15 prosent siden fjerde kvartal i fjor, slik at selskapet nå har nesten 50 prosent av det forbrukerrettede smartmobilmarkedet. Samtidig har andelen til både Apple og Palm sunket med omtrent 10 prosent.

De store endringene skyldes trolig aggressiv markedsføring, ikke minst fra mobiloperatøren Verizon Wireless sin side. I deler av forrige kvartal kunne kundene kjøpe en Curve-mobil og få med en til uten ekstra kostnader. Det er dermed ingen tvil om at prisen fortsatt har stor betydning for mange.
Forøvrig selges RIM-mobilene av alle de fire store mobiloperatørene i USA, mens iPhone og G1 tilbys eksklusivt av én operatør.
I USA utgjorde smartmobilsalget 23 prosent av det samlede mobilsalget i første kvartal i år, mot 17 prosent i tilsvarende kvartal i fjor.
- Selv med denne vanskelige økonomien, går konsumentene over til web-kapable mobiler og tilhørende mobile datatjenester for å få tilgang til mer informasjon og underholdning underveis, sier Ross Rubin, direktør for industrianalyse hos NPD Group, i en pressemelding.\