Helt siden det ble mulig for tredjepartsutviklere å lage applikasjoner til Apple iPhone og søsterproduktene, har Apple hatt usedvanlige strenge regler om hva applikasjonene får gjøre. En helt sentral regel er at applikasjonene ikke på egenhånd får laste ned eller kjøre ekstern kode. Blant annet har dette satt en effektiv stopper for alle vanlige nettlesere, siden disse laster ned og tolker blant annet JavaScript. Opera Mini fungerer derimot på en helt annen måte og har derfor sluppet gjennom nåløyet.
Endringen har blitt gjort i seksjon 3.3.2 av iPhone Developer Program License Agreement og kan sees nedenfor, hvor både den tidligere og den nye utgaven av seksjonen er gjengitt.
Tidligere:
No interpreted code may be downloaded or used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple’s Documented APIs and built-in interpreter(s).
Nå:
Unless otherwise approved by Apple in writing, no interpreted code may be downloaded or used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple’s Documented APIs and built-in interpreter(s). Notwithstanding the foregoing, with Apple’s prior written consent, an Application may use embedded interpreted code in a limited way if such use is solely for providing minor features or functionality that are consistent with the intended and advertised purpose of the Application.
Dette betyr altså at Apple i noen tilfeller vil kunne godkjenne nedlasting og bruk av tolket kode så lenge lenge det bare gir applikasjonen begrenset tilleggsfunksjonalitet og ikke innfører noe som ikke blitt omtalt i beskrivelsen av applikasjonen.
Dette er ingen utstrakt hånd til Adobe og Flash, men kan i stedet være åpning for spillutviklere som ønsker å ta i bruk en generell spillmotor eller et bibliotek for å redusere utviklingstiden. Det mener i alle fall AppleInsider som nevner Unity 3D og Lua som eksempler på slike løsninger.