FORBRUKERTEKNOLOGI

iPod-konkurrent legger inn årene

Elektronikkbransjens historie er full av pioneerer som ikke har utnyttet forspranget. Nå arkiveres Rio.

29. aug. 2005 - 09:43

Rio, eid av japanske D&M, var førstemann ut med portable MP3-spillere og startet opp en hel industri. Men altfor ofte er det ikke pioneren som blir vinneren. Det er aktører med større evne til design og markedsføring som vinner kappløpet.

D&M, som også står bak merkenavnene Denon og Marantz, forklarte ifølge Reuters nedleggelsen av Rio med at dette er blitt et massemarked-produkt som ikke lenger passer i forhold til selskapets strategier, og at selskapet ikke lenger vil investere i dette markedet. Rio-produktene var blitt et tapsprosjekt for D&M.

De siste Rio-produktene vil bli produsert i slutten av september.

- Det er helt klart et tap for Microsoft-leieren, sier Michael McGuire, analytiker i Gartner, til Reuters.

- Når én av de tidlige lederne i markeder forsvinner, er det nødt til å vekke bekymring, mener han.

Selskapene som har satset på Microsofts teknologi, konkurrerer om oppmerksomheten, ikke bare med Apples iPod-produkter, men også innbyrdes. Blant annet Creative Labs har nylig oppgitt Apples dominans som årsak til dårlige resultater.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra