AVTALER & KONTRAKTER

IT-fiasko kostet 75 millioner

VPS krever erstatning og pengene tilbake fra Capgemini.

Samarbeidet mellom Capgemini og VPS var en suksesshistorie for bare en drøy uke siden. Nå er teksten fjernet fra nettsidene, men fremdeles mellomlagret i Googles servere.
Samarbeidet mellom Capgemini og VPS var en suksesshistorie for bare en drøy uke siden. Nå er teksten fjernet fra nettsidene, men fremdeles mellomlagret i Googles servere. Bilde: Skjermbilde fra Google tatt av digi.no
26. jan. 2010 - 09:06

Capgemini har i snart to år utviklet nytt fondssystem for Verdipapirsentralen.

Etter å ha brukt rundt 75 millioner kroner, velger styret i VPS å stanse prosjektet og heve avtalen.

Utviklingen av løsningen har tatt lenger tid enn planlagt, og har underveis vært gjenstand for flere reforhandlinger og økte rammer. Det opplyser VPS i en pressemelding.

Uenige om testansvar

Kjernen i konflikten synes å være at Capgemini og VPS har «vesentlig ulikt syn på ansvarsforholdet rundt system- og integrasjonstesting», samtidig som de er enige om at dette er en type test som må gjennomføres før systemet kan settes i drift.

Slik testing skal avdekke at de ulike komponentene i et system «spiller sammen» både internt og mot eksterne systemer. Dette kan foregå på flere nivåer, og er enkelt forklart leverandørens «forsikring» til kunden om at produktet tilfredstiller kundens krav.

- Det har vist seg umulig å komme til enighet om dette avgjørende forholdet, fremholder VPS.

Verdipapirsentralen krever nå pengene tilbake, samtidig varslet selskapet at de vil kreve erstatning fra Capgemini.

- Vi har betalt Capgemini noe under 30 millioner kroner, penger vi nå ønsker tilbakebetalt, sier juridisk direktør Tom Kolvig i VPS til Finansavisen.

Det er uklart hvor mye selskapet vil kreve i økonomisk kompensasjon for det havarerte IT-prosjektet.

-Veldig komplisert

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

Capgemini har bestemt seg for å ikke kommentere saken, fordi det dreier seg om et pågående kundeforhold.

Partene sitter nå i forhandlinger med sikte på å løse konflikten.

- Dette er en veldig komplisert tvist, men utover det har vi ingen kommentarer på dette tidspunkt, sier pressetalskvinne Gunilla Resare i Capgemini Norge til digi.no.

«En suksesshistorie»

For bare en drøy uke siden var prosjektet listet opp som en suksesshistorie på Capgemini sine nettsider. Saken er nå fjernet fra denne oversikten og nettsiden er borte. Vi fant likevel en mellomlagret versjon i søkemotoren Google som vi har avbildet øverst i saken.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra