Rekrutteringsselskapet Xtra personell har gitt digi.no en smugtitt inn i sin årlige arbeidslivsundersøkelse. Infact har gjennomført en representativ undersøkelse og spurt arbeidstagere landet rundt om de er interessert i å bytte jobb.
Bare 23,3 prosent av ansatte innen IT/teknologi og konsulentvirksomhet i privat sektor svarer at de tenker seg å bytte beite de neste to årene. Totalt svarer 36,6 prosent av de spurte i undersøkelsen at de kan vurdere jobb-bytte. Høyest interesse for å flytte på seg finnes innenfor hotell- og restaurant (52,6 prosent svarer ja) samt logistikk og transport (51 prosent).
46,6 prosent av de undersøkte som i dag jobber i IT-sektoren svarer nei på spørsmålet om de vil se etter ny jobb neste ti år, mens 30 prosent oppgir «vet ikke». Dette er den høyeste andelen utenom sekkeposten «annen privat virksomhet». Det er første året Xtra personell har spurt om folk tenker å bytte jobb de neste par årene.
Det norske markedet for IT-kompetanse er meget godt og flere av IT-selskapene er på utkikk etter nye hoder til å løse stadig flere oppgaver. En undersøkelse Xtra personell utførte i fjor viste at 60 prosent av de ansatte i IT- og teknologibransjen har skiftet jobb i løpet av de siste fem årene. Det var over 20 prosentpoeng høyere enn landsgjennomsnittet.
Hanne Zimmermann, administrerende direktør i Xtra personell, sier til digi.no at de merker at arbeidsmarkedet er sterkt.
– Unge IKT-driftsfag-kandidater får lettere jobb nå enn før. Vi ser at bedriftene er villige til å investere i talent og gode folk, og ofte er det tilstrekkelig med interesse for IT og vilje til å lære. Det er også et bra marked for dem uten formell IT-utdanning, sier Zimmermann til digi.no.
Hun forteller at de ofte må ut av landets grenser for å skaffe tung og god nok kompetanse.
Undersøkelsen har også forsøkt å avdekke hvordan arbeidstagere forholder seg til sosiale medier når de skal finne seg jobber. Rundt seksti prosent, både innen IT-bransjen og totalt, har ikke benyttet seg av sosiale medier for å søke eller orientere seg i jobbmarkedet.
Men av de som bruker sosiale medier i IT-bransjen er det en tjeneste som gjelder. Halvparten svarer nemlig LinkedIn som den viktigste tjenesten. Ingen svarer Facebook...
Her er det verd å merke seg en viktig forskjell. For mens 21 prosent i aldersgruppen 18 til 29 år svarer at de bruker sosiale medier til å søke jobber så faller andelen til 15 prosent for gruppen 30 til 44 år. Fra 45 til 64 år finner vi den laveste forekomsten med 7 prosent. Det er med andre ord først og fremst de unge som velger å bruke sosiale medier for å orientere seg i arbeidsmarkedet.
Les også:
- [21.05.2012] Ny sjef til SAP
- [18.05.2012] Norman henter sjef i Aftenposten
- [18.05.2012] Opptil 30.000 må gå i HP