KARRIERE

IT-kundene sier nei til Kina

I India stiger timeprisene fort, men å skaffe billigere hjelp i Kina fungerer ikke, mener Infosys.

31. aug. 2007 - 08:49

Kan vestlige IT-kunder regne med å flytte sine IT-prosjekter, støtte-sentere og utviklingsavdelinger til stadig nye land etterhvert som India blir dyrere. Det foreløpig svaret er nei, skal man tror den indiske IT-giganten Infosys.

For som et tungt tegn på hva som er i ferd med å skje har altså det indiske selskapet selv forsøkt å opprette avdelinger i et lavkost-land. Dette er litt ironisk, for det er nettopp det kundene til Infosys gjør.

Men India har lenge vist tegn til overoppheting: Det er mangel på nyutdannede og det skaper hard konkurranse om de ansatte: Lønningene stiger fort og ansatte bytter jobber i høyt tempo, noe som rammer kundene.

Og å sette ut de enkleste oppgavene til Kina er ikke svaret, forteller Infosys toppsjef S. Gopalakrishnan til Financial Times. Kundene er skeptiske og krever at oppgavene blir løst i engelsk-språklige India.

    Les også:

Har Infosys rett, feiler Kina i sine forsøk på å utvikle seg fra å være en produsent av billige varer til levere tjenester. For Kina pøser ut 650.000 ingeniører hvert år, mer enn India, men forsøket Infosys har gjort med 700 ansatte i Shanghai og Hangzhou fungerer ikke så bra.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra