Vi har tidligere vært opptatt av hvordan vi beskytter oss mot for mye innsyn på nett.
- Jeg tror vi vil bli mer opptatt av det motsatte etter hvert. Hvordan vi unngår å være usynlige. Når sosiale medier blir verktøyet flertallet bruker, så nytter det ikke å være fraværende, sier administrerende direktør i Abelia, Paul Chaffey.
Facebook og Twitter er to av de sosiale mediene som finnes.
Hvilken kraft og vekst disse nye kanalene har for kommunikasjon og påvirkning gjenstår å se. Det er uansett viktig for virksomheter å være bevisste på hva disse kanalene innebærer.
1,6 million nordmenn er på Facebook og over 50.000 nordmenn på Twitter. Blant nordmenn mellom 13-30 år, så er det over 90 prosent som har en profil på Facebook. Det er 300.000 bloggere i Norge. I Norge er det 3000 nye bloggere som registrerer seg hver eneste dag. Hver dag publiseres det 30.000 nye blogginnlegg.
Opererer virksomheten i en internasjonal kontekst blir tallene av en annen størrelse: 185 millioner blogger (japanerne er spesielt ivrig). Det er 125 million videoer på YouTube. 35 millioner brukere på LinkedIn og det er 120 millioner medlemmer på Facebook.
Derfor skal ledere bry seg, mener Chaffey som har i dag rundt 710 medlemmer. Rundt halvparten er ansatte i IT-bedrifter.
Sosiale medier (eller web 2.0 som det kalles på fagspråket) er en betegnelse for den nye generasjonen Internett- og mobilbaserte verktøy for deling og diskusjon som har blomstret opp de siste årene. De kalles ofte brukerstyrte medier, fordi det er brukerne som genererer innholdet og holder kanalen «levende» og attraktiv for andre brukere. Vi snakker om alt fra blogger til podcaster, twitter og facebook. Det er lyd, bilde, video og tekst i skjønn forening. Web 2.0 fungerer helt annerledes enn gamle, autoritære og en-til-mange medier. I sosiale medier er avsender og mottaker likeverdige. Hovednøkkelen for sosiale medier er nettopp muligheten for interaktivitet.
En leder kan med ganske stor sikkerhet anta at sine medarbeidere er i en eller flere sosiale mediekanaler. Mange av dem er på Facebook og LinkedIn, og stadig flere blogger eller twitrer. Grensene for hva som er privat og ikke viskes ut. Skal lederen oppmuntre til slik aktivitet? Skal du kanskje til og med lære opp dine medarbeidere? Eller ønsker du å moderere dem? Uansett kan diskusjoner og retningslinjer være nødvendig – din virksomhet må ha en bevissthet på hva disse kanalene innebærer.
- De som får null treff nå de blir googlet har et problem enten det er personer eller bedrifter. Og det holder ikke med hjemmesider i versjon 1.0 der man har en plakat som forteller hvem man er, sier Paul Chaffey.
Abelia planlegger å arrangere et halvdagsseminar om sosiale medier etter sommeren.