– Dette er arbeidsplasser for tusenvis av kolleger. Dersom det blir kjent hvor åpent det er inn til det aller helligste på våre plattformer og anlegg, er vi redde for konsekvensene av å blottstille risikoen, sier en sentralt plassert kilde i Statoil til NRK.
NRK har den siste tiden kartlagt sikkerheten på norske oljeplattformer. Kanalen har kjennskap til at minst seks av oljeplattformene våre bare har en brannmur ut mot resten av verden.
Det vil si at kontrollsystemer som styrer alt som skjer på pengemaskinene i Nordsjøen er beskyttet med bare et sikkerhetstrinn ut mot omverdenen. Noen av styringssystemene er så gamle som 30 år.
– Livredde for at det skal gå galt
– Vi som jobber ute og som kjenner til hullene i sikkerhetssystemene er livredde for at det en dag skal gå galt, forteller en annen Statoil-kilde til NRK.
Det vil koste rundt én milliard kroner å oppgradere hver enkelt plattform slik at sikkerheten blir tilfredsstillende, ifølge opplysninger NRK sitter på.
Sjefsforsker Rune Lausund ved Forsvarets forskningsinstitutt forteller til statskanalen at det er en sterk økning i antall kyberangrep rettet mot oljesektoren.
Stoppet massivt hackerangrep
I 2014 stoppet NSM et massivt angrep mot Statoils kontrollsystemer.
– Utfordringen for Statoil er at de gamle styringssystemene på plattformene aldri var laget for å være en del av et større nettverk, sier direktør for cybersikkerhet Hans Christian Pretorius i NSM.
I rapporten «Digital Sårbarhet» heter det følgende: «Mange av innretningene på norsk kontinentalsokkel er designet for en levetid på mellom 15 og 25 år, og en rekke av disse har fått samtykke til forlenget levetid. Det betyr at mye av utstyr og programvare er utdatert og lite tilpasset dagens digitale sårbarheter.»
Statoil utbedrer sikkerheten
Statoils ledelse anerkjenner problemstillingen, og sier at de jobber med tiltak for å utbedre sikkerheten på oljeplattformene.
– Vi gjør oppgradering der det er mulig, og etablerer barrierer på andre områder der vi kan, sier informasjonsdirektør Bård Glad Pedersen i Statoil til NRK.
Pedersen vil ikke kommentere hva slags tekniske barrierer oljeselskapet har ute på den kritiske infrastrukturen.