I arbeidet med å etablere ett felles digitalt marked i Europa, planlegger EU-kommissær Andrus Ansip en massiv diskusjon med bedrifter og innbyggere på Twitter i neste uke.
Hensikten er å få innblikk i hvilke problemer folk flest har å stri med.
Dette skal bli sentrale ingredienser i arbeidet med den nye strategien for "Digital Single Market": Et Europa der digitale ressurser, varer og tjenester kan utnyttes på tvers av EØS-området uten å bli stoppet av tradisjonelle landegrenser.
Spørsmålene
– Jeg ønsker å høre dine historier og opplevelser om digitale problemer. På den måten kan vi avdekke de egentlige utfordringene og sette inn de rette tiltakene på de rette områdene, skriver EUs IT-sjef Ansip i en blog.
Spørsmål han etterlyser svar på er blant annet:
- Hvilke hindringer møter du som bedrift eller privatperson?
- Hva slags problemer oppstår med kjøp og salg over nett, spesielt i samarbeid med bedrifter i andre EU-land?
- Har du blitt utestengt fra en webside som følge av bostedsland? Her ber Ansip om enkle bevis i form av en skjermdump.
- Hvor trygge mener du digitale tjenester er?
- Er dine private data sikker nok? Hvis ikke: Hvorfor ikke?
Næringsliv
Den europeiske IT-sjefen ber spesielt næringsdrivende om å komme med sine traumatiske erfaringer i forsøket på drive nettbasert virksomhet på tvers av landegrensene.
Ansip tar i mot innspill på Twitter til nicket @Ansip_EU og emneknaggen #AskAnsip i én time fra klokken 10 mandag 23. februar.
Les også: EU vil ha enda flere frekvenser til mobilt bredbånd
– Dette kan virke
Hos IKT Norge mener Torgeir Waterhouse at en slik innsamling av fakta på Twitter kan ha en effekt.
Han er direktør for internett og nye medier i interesseorganisasjonen og snakker ofte og høyt om behovet for å fjerne de geografiske hindringene for nettbaserte virksomhet.
– På den ene siden kan oppfattes som at kommissæren bare vil skilte med at han er brukerorientert. På den annen side gir det en reell mulighet for alle til å ta del i prosessen, sier Waterhouse til digi.no.
– Hvilken fare er det for at mengden med informasjon blir for stor å håndtere?
– Det kan bli så mye støy i form av ubrukelige forslag at en del gullkorn ikke blir oppdaget. Men jeg tror at det uansett kommer så mange gode innspill at det ikke vil bety noe om ikke alt blir fanget opp, sier Waterhouse.
Ubevisst blokkering
– Hva kommer du selv til å foreslå?
– At det er for mange nivåer og ledd i offentlig sektor som bidrar til å hindre smidig nettvirksomhet, ikke bevisst, men fordi systemet legger opp til det. Løsningen er å ansvarliggjøre alle offentlige virksomheter til å tilrettelegge for digitalisering.
Waterhouse utfordrer også norsk offentlig sektor til å følge Twitter-debatten på mandag.
– Her kan alle typer byråkrater få konkrete tips om hvordan de skal unngå å blokkere for digitaliseringen, mener han.
Les også:
iPhone fosser fram i Vest-Europa