UTDANNING

IT-studenter digitaliserer notesystem for Dissimilis

For medlemmene av Dissimilis har hver tone en farge. Nå skal det unike notesystemet digitaliseres av sommerinterns i Ciber.

Dissimiliskoderne: Fra venstre: Knut Formo Buene, Martin Johannes Nilsen, Greger Martinussen, Oliver Nilssen, Max Torre Schau, UX-designer om mentor fra Ciber Thinh Nguyen, funksjonell rådgiver og mentor Nora Hostvedt og Johanna Haarseth.
Dissimiliskoderne: Fra venstre: Knut Formo Buene, Martin Johannes Nilsen, Greger Martinussen, Oliver Nilssen, Max Torre Schau, UX-designer om mentor fra Ciber Thinh Nguyen, funksjonell rådgiver og mentor Nora Hostvedt og Johanna Haarseth. Foto: Kjersti Flugstad Eriksen
30. juni 2020 - 05:15

I Emma Hjorts vei, høyt oppe i en ås i Bærum, ligger en hvit trevilla der Dissimilis kompetansesenter holder til.

Her får mennesker med utviklingshemning undervisning i musikk, dans og teater.

Her sitter Greger Martinussen ved et keyboard og spiller en melodi, ikke etter noter, men etter Dissimilis' fargesystem. Hver tone har sin farge, og et ark med en lang rekke ulike farger fungerer som et noteark.

Det er dette fargesystemet han og fem andre IT-studenter skal bruke sommeren på å digitalisere. Lønnen og oppfølgingen får de av Experis-eide Ciber, mens arbeidet gjøres såkalt pro bono, uten at Ciber tar betalt.

Må lære litt om noter først

De seks Experis Ciber-internsene er IT-studenter ved NTNU og UiO, med helt gjennomsnittlige kunnskaper om musikk. Derfor skal de rett og slett ha noen timer med musikkteori først, og få mer kunnskap om fargesystemet Dissimilis bruker.

– Nå var det sånn at det var ingen krav til å ha forkunnskaper i musikk, sier Martin Johannes Nilsen.

– Det er blant annet derfor vi er her i dag, for å lære det mest generelle, og så skal vi jo lage et system som gjør det enklere for instruktørene å lage noteark til elevene sine. Med Dissimilis' fargenotasjon kan jo selv jeg uten musikkunnskap klare å spille et instrument, sier han.

Greger Martinussen (med ryggen til) lærer om noter og partitur av Dissimilisinstruktør Bård Bjørke. <i>Foto: Kjersti Flugstad Eriksen</i>
Greger Martinussen (med ryggen til) lærer om noter og partitur av Dissimilisinstruktør Bård Bjørke. Foto: Kjersti Flugstad Eriksen

I løpet av seks uker i Experis Ciber skal de jobbe med å utvikle et system som automatisk oversetter en note til riktig farge.

Studentene skal lage en første versjon, der instruktørene kan lage musikkarrangementer og gjøre disse tilgjengelige i skyen. Det skal gjøre det enklere for instruktørene å lage noteark med farger.

Men studentene drømmer om enda større forbedringer.

– Kanskje etter hvert kan det komme med interface som spillerne kan bruke. For nå leser de fargenotene på papir, sier Greger Martinussen

Johanna Haarseth setter pris på at de er ute og jobber for en kunde. Hun ser frem til å lære både kundekontakt og programmering.

Skal lære programmeringsspråk

– Vi lærer et programmeringsspråk som jeg tror er nytt for de fleste av oss, sier Haarseth, som forteller at backend skal være i C#, som hun ikke har brukt før.

– Det er helt annerledes enn det vi har drevet med på skolen. Bare størrelsen på prosjektet er helt annerledes. Og de skal videreutvikle det, så da må man legge opp til et system som gjør det mulig, sier hun.

At de jobber såkalt pro bono og gjør jobben gratis for kunden, ser de på som en ekstra motivasjon.

– Vi får gjøre noe som betyr noe, og vi blir lønnet av Ciber, sier Martinussen.

– Det er kult å få ordentlig erfaring med noe som kan gjøre en forskjell. Noe som kan bli brukt senere, sier Nilsen.

Digitaliseringsløsning fra 90-tallet

Det finnes en digital løsning for musikkinstruktører som skal arrangere musikk med fargesystemet, men det er fra tidlig 90-tall, forteller Dissimilis-instruktør Bård Bjørke.

– Programmet blir slik at når vi arrangerer låter, arrangerer vi på samme måte som musikere er vant til å arrangere. Programmet gjør notene om til farger, sier Bjørke.

 Nå bruker Dissimilis-instruktørene Word, Paint og rett og slett fargeblyanter.

– Vi har ikke hatt noe digitalt program. Det forrige ble laget på begynnelsen av 90-tallet, så det er svært få som bruker det nå, ler Bjørke.

Han synes ikke musikkunnskaper er det viktigste.

– Det hadde jo vært færre spørsmål, naturligvis, men de må jo tenke litt i andre baner enn det jeg gjør, sier Bjørke.

Kuttet ikke ut sommerjobber 

De seks studentene blant dem som ikke har fått sommerjobben avlyst av koronakrisen. Tall fra april viste at 9 av 10 i Oslo-området som hadde fått sommerjobb, mistet den.

Administrerende direktør i Experis Ciber, Espen Vogt-Østli, er trygg på at beslutningen om å beholde de seks i sommerjobbene var riktig.

Og selv om musikkunnskapen kanskje ikke var på topp, forteller han at IT-kunnskapene er gode.

– Å kutte i ung kompetanse er dyrt i lengden. Med koronakrisen som bakteppe har det vært knapphet i markedet for sommerjobber, og dermed er de som kommer til oss i sommer svært kvalifiserte, sier Vogt-Østli.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.