BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Ja til mobil-tv

Blir et attraktivt tilbud for mobilkundene, sier Tom Guldberg i Network Norway.

18. mai 2009 - 11:25

Selskapet Norges mobil-TV AS (NMTV) vil kartlegge hvordan såkalt mini-TV best kan drives i Norge.

- Mini-TV blir et attraktivt TV-tilbud for våre mobilkunder. Samarbeidet mellom Network Norway og NMTV, som eies av NRK, TV2 og MTG, sikrer et sterkt fokus på interaktive tjenester ved hjelp av DMB og mobilnettet, sier Tom Guldberg som er direktør for samfunnskontakt i Network Norway.

– Vi ser at DMB åpner muligheter for nye, forbrukervennlige tjenester, sier Guldberg.

Virksomheten er etablert av NRK, TV 2 og MTG/TV3. Det er valgt en europeisk utviklet teknologi - DMB (Digital Multimedial Broadcasting) - som gjør det mulig å kringkaste ulike typer innhold som TV, radio, bilder, tekst og filer. Det kreves en egen mottaker, som for eksempel mobiltelefoner, håndfrisett, multimediespillere, GPS-er og USB-pinner.

Guldberg peker på at dette kan dreie seg om den første interaktive tv-teknologien som virkelig fungerer. Interaktivitet og mobilitet er noen av nyvinningene DMB-teknologien bringer med seg.

- Det er mediehistorisk banebrytende at tre konkurrenter sammen bygger en tjeneste samtidig som de konkurrerer på innholdet i den. NMTV vil levere MiniTV på brukernes premisser, ikke bare tilby mobiltelefon-TV, sier Gunnar Garfors, administrerende direktør i NMTV.

Network Norway har etablert et felles nettselskap med Tele2 for i fellesskap å bygge Norges tredje mobilnett. Mobiloperatøren ser et stort potensial i samarbeidet med NMTV.

Kringkasting til håndholdte mottakere har vært en stor suksess i utlandet, og DMB-teknologien er foretrukket av en rekke land verden rundt. Det eksisterer DMB-sendinger eller nært forestående planer om slike i land som Sør-Korea, Nederland, Frankrike, Malta, Malaysia, Indonesia, Singapore, Vietnam, Kambodsja, Ghana og Italia.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.