BEDRIFTSTEKNOLOGI

Java-fokus lar den lille kapre de store

Lille Enonic satser kun på Java og «content management», og møter liten konkurranse.

15. des. 2006 - 08:11

Enonic er et lite norsk programvareselskap som utvikler publiseringsløsninger. De er 14 ansatte som i år vil generere en omsetning på litt over ti millioner kroner og av det blir de sittende igjen med litt over en million på bunnlinjen.

På tross av at selskapet er lite og antall leverandører i denne delen av markedet er mange, har selskapet en rekke store kjente bedrifter på kundelisten sin. Bedrifter og organisasjoner som Norsk Tipping, Gjensidige, Tine, Vinmonopolet, Elkjøp, Fjordland, VingCard, Jernia, Toyota, Berghansen, EDB, Peppes Pizza, Burger King, Redningsselskapet og NAV er bare noen av kundene på selskapets liste. Sistnevnte vant forøvrig tilgjengelighetsprisen, etter en vurdering av 691 offentlige nettsteder.

Mange små bedrifter opplever skepsis hos de store. Ofte kan de ha bedre produkter enn hva større etablerte selskaper har, men blir allikevel valgt bort fordi store organisasjoner ønsker å kunne forholde seg til store leverandører som de er sikre på at vil fortsette å eksistere.

Vi tok en prat med gründer Morten Eriksen og nytilsatt daglig leder Arild Lund, for å høre litt om hva som gjør at Enonic velges av store kunder på tross av at de er en liten bedrift.

– Vi går sjelden direkte på kundene og da er det i så fall avtalt med partnerne, sier Morten Eriksen, en av to gründere av Enonic, til digi.no.

Enonic baserer seg på samarbeidspartnere som for det meste har hovedkontakten med kundene. På partnerlisten står kjente navn som Avenir, Bekk, Bouvet, Ciber, Capgemini, Creuna, Steria, Tarantell, WM-data og iTet. I dette markedet har konsulentene mye makt.

– Kundene har hatt rådgivere fra systemintegratorene som har screenet markedet og kommet med anbefalinger, sier Eriksen.

De kundene Enonic jobber direkte mot, er som regel dem med mindre prosjekter, det vil si en kostnadsramme på rundt 300.000 kroner, inkludert programvare og konsulenter.

Selskapet har egne konsulenter også, men de jobber sammen med partnerne. Omtrent halvparten av selskapets omsetning stammer fra lisenssalg, mens den andre halvparten kommer fra disse konsulentene.

Løsninger for innholdsforvaltning, eller «Content Management» som det som regel kalles, er en bransje der det er mange om beinet. Å telle antall leverandører blir fort en håpløs oppgave, men at det er flere hundre er det ingen tvil om. For å klare seg i kampen har Enonic gjort noen beviste valg.

De har valgt å primært satse på de store kundene, i Norge vil det si listen over de 500 største selskapene, og de satser rendyrket på Java. Sistnevnte er en viktig årsak til at de klarer å dra i land de store kundene.

– Vi leverer på Java-plattformer. Primærmarkedet er de som har sagt at de skal ha et Content Management-system på en Java-basert løsning, sier Eriksen.

Noen kunder velger plattform først etter at de har funnet ut hva slags system de ønsker å anskaffe, men det er også en del selskaper som er beviste på plattformen først. Av disse er det mange som foretrekker Java, blant annet fordi de da kan kjøre systemet på flere forskjellige operativsystemer, enn om de isteden hadde valgt å kjøre på Microsofts .Net-plattform.

Det er som regel de store kundene som har tatt et slikt bevist valg. Det er en fordel for Enonic, for da reduseres i praksis listen over aktuelle konkurrenter i det norske markedet.

– Det gjør at konkurransen blir en del mindre. I vårt marked er det fire eller fem leverandører, utenlandske og norske, sier Eriksen, til digi.no.

De som møtes jevnlig i det norske markedet i dette segmentet er foruten Enonic, det norske selskapet Escenic, svenske Polopoly, amerikanske Fatwire og nederlandske Tridion.

I tillegg til Java-fokuset pleier Enonic også å trekke frem selskapets smale fokus, når det blir stilt spørsmålstegn ved om de er for små.

– Vi er små, men vi har bare et produkt i ett marked. Alle våre 14 ansatte jobber kun med dette, sier Eriksen.

Selv om de i dag er et lite selskap, er ambisjonene helt klart å vokse raskt fremover.

– Vi vokser sakte men sikkert. Bare organisk hittil, men vi er i en strategiprosess for å se på hvordan vi kan sette opp tempoet, sier Arild Lund, nytilsatt daglig leder, til digi.no.

– Det som teller for kundene, er å snakke med andre kunder. Har man fornøyde kunder så gjør det mye av salget, sier Eriksen.

Selskapets kunder er i dag primært norske, men de har også noen kunder i de andre nordiske landene, samt Tyskland og England. I tillegg har de begynt å teste ut markedet i USA. Der har de foreløpig hanket inn tre Nasdaq-noterte selskaper.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra