DIGI.NO

Java-push fra IBM

IBM satser 0 millioner i 1997 til forskning på Internett- og nettverksteknologier. Selskapet jobber med en rekke nye Java-teknologier og har flere produkter på gang.

Jens Kanden
27. mai 1997 - 18:09

IBM er ett av selskapene som har trykket Sun Microsystems' Java-teknologi til sitt bryst. Java står sentralt i selskapets 100 millionerdollars forskningsinnsats i 1997 rundt Internett- og nettverksteknologier, melder InfoWorld Electric.

Satsingen på $100 millioner representerer en fjerdedel av IBM Research's totale forskningsbudsjett. Java-utvikling, videokonferanseutstyr, og styringsverktøy for nettsteder er blant nøkkelteknologiene som skal holde IBM i forkant i databransjen.

Lotus Web Cutter for Java (LWCJ), et kommende verktøy fra IBM Research, er basert på Java Foundation Classes og lar web-ansvarlige aksessere og styre komplekse intranett ved hjelp av detaljerte site maps. LWCJ lar web-ansvarlige styre intranett med opp til 10.000 noder samt holde styr på URL'er (web-adresser), følge ytelsen på servere, og overvåke sammenkoblingen mellom servere. LWCJ vil bli levert sammen med Lotus DominoAction og ventes i betaversjon i løpet av et par uker.

Et annet Java-produkt, WebCollab, lar opp til ti geografisk spredte brukere, se på og manipulere informasjon på en Java-basert, virtuell fellestavle i forbindelse med en telekonferanse. En applikasjon, Live Pointer, følger bevegelsen til en mus i sanntid over Internett slik at man kan manipulere, peke og klikke på en felles presentasjon over Internett.

IBM planlegger også å hjelpe selskaper som utvikler programvare for IBMs løsninger - såkalte Independent Software Vendors (ISV) - med å distribuere programvare og oppgraderinger. En Java-basert hot button, Apps 4 Java, på IBMs og Marimbas nettsteder kan, ved hjelp av Marimbas Castanet-push-teknologi, hjelpe selskapene med å distribuere og motta programvareoppgraderinger.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.