Avtalene er allerede signert og gjelder for ti år, og omfatter levering av høyhastighets teletransporttjenester i stamnettet som dekker de fire største byene i Norge, samt til utlandet.
- Vi er leveringsklare til høsten, sier Grimstad, som fikk klarsignal til å selge overskuddskapasiteten fra samferdselsminister Odd Einar Dørum for to måneder siden.
Avtalen med Telia Norge og ElTele sikrer jernbaneverket en solid inntekt på overskuddskapasiteten som ifølge Grimstad vil øke når andre kunder ventelig vil inngå avtaler i løpet av de kommende ukene. Både NetCom GSM og Tele2 er aktuelle, uten at Grimstad vil si at forhandlinger er i gang.
- Vi legger vekt på at vi i avtalene skal være ikke-ekskluderende, noe som betyr at vi også kan tenke oss Telenor som kunde, om selskapet har behov for eller ønsker det. Vi ligger i dag noen ti-talls prosent lavere i pris enn Telenor og baserer rabattsystemet på at det mest gunstige for våre kunder er høye volum på lange avstander over lengre tidsrom. Jernbaneverket garanterer tilgjengeligheten, i motsetning til Telenor, sier Grimstad.
Han sier at målet er å tilby et 100 prosent redundant nett om et års tid, med en oppetid som tilsvarer det.
Jernbaneverket har i avtalen med Telia Norge forpliktet seg til å komplettere verkets eksisterende fiberoptiske nett, samt å oppgradere til STM-16 standard (overføringskapasitet på 2,5 Gb/s basert på SDH-teknologi). I løpet av året vil derfor Jernbaneverket kunne tilby hastigheter fra 2 Mbit/s til 622 Mb/s.