Snart kan du invitere hele familien til digital sløyd rundt kjøkkenbordet. Det er i all fall det gründer og initiativtaker, Jocahim Haagen Skeie, ønsker at du skal fylle fritiden til både deg og barna dine med.
Han har satt i gang et Kickstarter-prosjekt som prøver å samle inn 350 000 kroner for å sette i gang produksjon av sine Teknolab-bokser.
Mellom ti og 99?
En slik boks inneholder et teknologisk familieprosjekt som skal leveres en gang i kvartalet. Boksene vil inneholde utfordringer som bygging av teknologiske duppe-dingser, samt programmeringen av disse.
«Er du mellom 10 og 99 år og synes det er morsomt å jobbe med elektronikk, mekanikk og programmering? Da er Teknolab skreddersydd for deg!» skriver Haagen Skeie på nettsidene.
Til nå har det kommet inn i overkant av 40 000 kroner, så veien er fortsatt lang for å få prosjektet realisert.
– Tanken bak er det skal lages en abonnementsløsning hvor man får komplette teknologiprosjekter sendt hjem i postkassen. Det blir på en måte digital sløyd, og alle prosjektene inneholder elementer av teknologi, mekanikk og programmering. Pakkene vil inneholde alt man trenger, samt instruksjoner og tips, sier Haagen Skeie til digi.no.
Inneholder byggesett
En pakke kan inneholde en robot eller selvgående bil som byggesett. Man vil bli utfordret til å sette sammen bilen, og programmere den til å ta i mot enkle kommandoer.
(artikkelen fortsetter under)
For eksempel vil man via en mikrokontroller og en selvprogrammet avstandssensor sørge for at bilen stopper før den krasjer inn i veggen.
– Om dette blir realisert, kommer den første boksen allerede i desember, sier Haagen Skeie og understreker at han kommer til å realisere Teknolab-prosjektet selv om det ikke går veien via Kickstarter.
Senter for IKT i utdanningen: – Spennende!
Seniorrådgiver, Vibeke Guttormsgaard, ved Senter for IKT i utdanningen synes at prosjektet virker spennende. Hun mener at alle initiativ som tar utgangspunkt i å heve kompetansen på programmering og elektronikk bør applauderes.
– At Haagen Skeie velger å lage gjennomarbeide og engasjerende opplegg som barn og unge kan gjøre sammen med voksne tror jeg er en veldig god inngangsbillett til dette feltet, sier hun til digi.no.
Seniorrådgiveren sier at det er utrolig viktig at barn forstår at hele verden rundt oss nå består av programkode og elektronikk, og at alle har muligheter til å manipulere denne teknologien.
Elektronikkprosjektene som sendes ut fra Teknolabb skal kunne gjennomføres uten alt for mye stress. Men alle prosjektene fordrer at man er villig til å lære noe nytt.
Programmerer i Scratch
Det være seg om elektronikk eller programmering.
– Inngangsbilletten vil ikke være veldig høy. Instruksjonen man følger vil gå igjennom alt steg for steg, og når man begynner å programmere er dette i Scratch. Programmeringsspråket er en mindre komplisert avart av C, forklarer Teknolab-gründeren.
Haagen Skeie er godt bevandret i denne verdenen. Han lærer blant annet barn å programmere via Lær Kida Kode-initiativet, og bruker også mye av fritiden sin ved en av Oslos digitale sløydsaler.
– Dette er en forlengelse av det. Jeg ønsker å redusere gapet i kunnskap man ser innen for informasjonsteknologi. Når man ser frem i tid ser man at teknologi blir viktigere og viktigere for hver dag.
– Stor manko på fagfolk
– Det er stor manko på fagfolk, så det er veldig viktig å få barna til å interessere seg for teknolog så tidlig som mulig. Vi er nødt til å vise dagens unge at en PC kan brukes kreativt til å lage ting, og da tror jeg dette er et veldig godt initiativ.
Det tror seniorrådgiveren ved Senter for IKT i utdanningen er et god utgangspunkt. Hun tror at den norske skolen på sikt kunne tatt inn prosjekter som dette inn i skolen i flere forskjellige fag.
Guttormsgaard tror både formgiving- og naturfagene kan være gode kandidater.
– Jeg tror at veien via eksisterende fag er det beste alternativet for å få mer av dette inn i skolen. Skoler bør begynne å følge noen av dagens makerspaces. Det finnes veldig mye man kan kombinere med elektronikk og programmering.
– Mitt drømmescenario er at skolene har et makerspace som dekker mye av det sløyd og formgivingsfagene i dag dekker, konstaterer hun og konkluderer med at det bare er norske politikere som kan gjøre den drømmen til virkelighet.