Linkedin er i ferd med å få konkurranse fra Facebook. De er i ferd med å gå fra å være et personlig sosialt medie til å bli et verktøy du også kan bruke i jobben.
Du skal kunne opprette din egen jobbprofil som vil være separat fra din private Facebook-profil. Hensikten er å bruke denne til bedriftsintern kommunikasjon, uten at du trenger å plage kollegene dine med selfier på fritiden. Tjenesten skal ellers være nær identisk med Facebook slik du kjenner det fra før.
Tjenesten skal lanseres i løpet av de kommende månedene, skriver Reuters. Den får en del verktøy som blir eksklusive for Facebook for Work, blant annet sikkerhetsverktøy.
Blir betalingstjeneste
De planlegger også å bake inn betalingstjenester, som analyseverktøy og kundeservicetjenester.
Prosjektet har vært kjent lenge, og det har vært betatestet siden i januar. For eksempel har Heinekens amerikanske avdeling og rundt 300 andre selskaper testet ut tjenesten.
Fordelen med løsningen er åpenbart at «alle» bruker Facebook fra før, og vi antar at ikke rent få også bruker det på jobben. Det er kanskje enklere å håndtere alle sosiale medier om de er bakt inn i én tjeneste, slik at man slipper å måtte huske på å sjekke Linkedin også.
Må konkurrere med etablerte løsninger
Som kommunikasjonsverkøty internt i bedriften har Facebook kanskje en større utfordring, ettersom man kanskje har mye internkommunikasjon lagret i eksisterende tjenester som Yammer eller Slack.
Tjenesten skal tilbys som et freemium-produkt. Altså at den i utgangspunktet er gratis, og at man må betale dersom man vil ha tilgang til alle funksjonene.