- Hele poenget er å gjøre det mer attraktivt å kjøpe enn å stjele musikk, sier Stein Aanensen i MODE International til digitoday.no.
MODE er idag medlem av organisasjonen Secure Digital Music Initiative (SDMI), som jobber for å finne løsninger på sikker distribusjon av musikk over Internett og har levert sikkerhetsløsningen til blant annet Freetrax' MP3-utsalg.
MODE tilbyr en fleksibel, modulbasert forretningsløsning for distribusjon av all slags digitalt innhold, og sikrer innholdet med for eksempel digitale vannmerker i bit-strømmen og, som hos Freetrax, selvmordsfunksjoner i MP3-filene.
- Vi fikk inn Telenor Venture et stykke ut i prosjektet, og søkte om EU-midler til å forske på løsninger for distribusjon av musikk over datanettverk i 1995. Prosjektet ble gjennomført, under navnet MODE (Music On DEmand) sammen med selskaper fra Storbritannia, Island, Spania og andre, sier Dagfinn Bach, som også var involvert i de tidlige stadiene av prosjektet.
Les mer:- Europakommisjonen ville ha inn tunge, seriøse aktører, og både British Telecom og Spanske Telefónica ble spurt men sa nei. Så kom Telenor Venture inn på finansieringssiden, sier Aanensen, som leder MODEs Norden-kontor i Oslo.
Norsk selskap forsket på MP3 allerede i 1992
Aanensen var en av dem som kom med fra Telenor Avidi da selskapet gikk inn i MODE.
- Vi mener vi var forut for vår tid når det gjelder distribusjon av musikk på nettet. Jeg tror det ennå tar en stund før menigmann finner det naturlig å kjøpe musikk via Internett. De store plateselskapene har allerede slengt seg på karusellen gjennom en rekke markedstester, men det vil ikke for alvor brake løs før en komplett og sikker leveringskjede og et homogent marked er på plass - noe som forventes vil skje innen ett års tid, sier han.
MODE har ikke vært involvert i den sikkerhetsløsningen som Phonofile bruker, men Aanensen sier de er 'i samtaler' med en rekke aktører også i Norge.