FORBRUKERTEKNOLOGI

Joost får med seg de store TV-selskapene

Skype-gründerne er i ferd med å lykkes med fildelings-basert web-TV. CNN og flere andre er med.

2. mai 2007 - 09:09

Alt ser ut til å gå rett vei for Skype-gründerne Niklas Zennstrom og Janus Friis. Deres siste prosjekt er Joost, et internettbasert TV-system som benytter seg av samme type teknologi som fildelingssystemet Kazaa og internett-telefonisystemet Skype.

Systemet er fortsatt i en begrenset beta-fase, men i forrige uke ble det klart at Joost-prosjektet har klart å lokke til seg en lang rekke store annonsører, deriblant programvaregiganten Microsoft.

    Les også:

Nå begynner det også å ordne seg på innholdssiden. Fra før av har Joost hatt noe tilgang til innhold fra blant annet National Geographi, og nå satser også en rekke andre store aktører på å levere sitt innhold til Joost.

Time Warner har inngått avtale om å vise nyheter fra CNN, samt live-programmet til Larry King. Sony vil bidra med TV-seriene Charlie's Angels og Starsky & Hutch. På sportssiden vil blant annet den amerikanske ishockeyligaen NHL vise tidligere kamper, samt høydepunkter fra nye kamper. Barna får sitt i form av gamle tegnefilmserier som Transformers og G.I. Joe.

Joost forteller til Forbes at de vil åpne for en større spredning av beta-programmet. Det har vært stor etterspørsel etter invitasjoner til beta-programemt, men de eksisterende testerne har hatt få invitasjoner å dele ut. De vil få langt flere i løpet av den nærmeste tiden.

digi.no var tidlig ute med å teste Joost. Her kan du lese om om hvordan det fungerer og vårt førsteinntrykk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.