Joost, den nye TV-tjenesten til de to gründerne av Skype og Kazaa, har de siste månedene skaffet seg en rekke innholdsleverandør. Og nå får de nye tunge støttespillere med seg på laget.
Joost, som ikke er åpnet enda, bruker peer-to-peer-teknikk for å spre TV-sendinger over internett.
Les også:
- [07.04.2008] Joost dropper verdens-ambisjonene
- [26.09.2007] Mener Joost har større potensiale enn Skype
- [04.06.2007] Nok et gigant-oppkjøp i nettverksbransjen
- [27.04.2007] Skype-gründere kan ha skutt blink igjen
- [19.01.2007] Slik skal Skype-gutta servere deg TV
Tidligere i mai skaffet Joost seg 45 millioner dollar fra en gruppe innflytelsesrike eiere: Nicklas Zennström og Janus Friis har fått med seg venture-selskapet Sequoia Capital, TV-selskapene CBS og Viacom samt en fond eid av Li Kashing, mannen bak Hutchison Whampoa og mobilselskapet 3. Men hvorfor er litt uklart: De to gründerne ble milliardærer da de solgte Skype til eBay.
Joost, som enda ikke er åpnet, skaffer seg også annen drahjelp: Selskapet har ansatt Cisco-oppkjøpssjef. Til tross for at han bare er 40 år, ble Michelangelo Volpi allerede i 2000 oppkjøpssjef. "I de siste årene, har Volpi vært direkte ansvarlig for Ciscos oppkjøps og investerings-strategi skrev Cisco den gangen.
Senere har Volpi vært leder for flere Cisco-divisjoner.