Selskapet heter Stock.Shop.Securities Ltd. og har sin base i sentrum av London. Selskapet ledes av Jostein Svendsen og Neil Stapley. De andre gründerne i selskapet er Per Øivind Elvebakk (tidligere adm. dir. i Internett Kanal 1 AS), Ian Glemcross og Martin Törnqvist.
I tillegg har Stock.Shop.Securities fire ansatte. Tre av dem utvikler ett av verdens første internasjonale multivaluta aksjehandelssystemer på Internett.(Tidligere ledet de tilsvarende utvikling for Fidelity Investments i Europa). Selskapets PR- og kommunikasjonsansvarlig er Robert Ferri (har bygget opp PR og kommunikasjonsavdelingene for E-trade og NASDAQ-børsen i USA).
Selskapet ble etablert i august 1998 og er nå ute i markedet for å hente penger. Selskapet trenger syv millioner dollar de neste tolv månedene, hvorav tre millioner trengs for å fullføre teknologi og infrastruktur samt lansere tjenesten. Målet er å hente inn minimum tre millioner dollar innen slutten av februar.
Lanseringsdatoen for aksjehandelen er satt til andre kvartal 1999.
Ett av målene til det nye selskapet er å utvikle en full elektronisk håndtering av aksjehandel; fra bruker og rett inn til markedene, samt håndteringen av ordrene etter at de er utført. Mye er manuelt i England på dette området, noe som også er årsaken til at det finnes få Internett-aksjemeglere i England i dag. Dette er til tross for at England er verdens nest-største investor-marked etter USA. Utfordringen er gamle kutymer og holdninger.
Selskapet skiller seg fra andre aktører ved at de ønsker å adoptere den amerikanske markedsføringsmodellen . Gründerne tror på en aggressiv markedsføringsstrategi; å være posisjonert tidlig for å få tilstrekkelige markedsandeler.
Foreløpig har selskapet ingen direkte konkurrenter, siden de vil gi kundene aksess til 48 markeder i hele verden fra den samme kontoen. Hovedinntektene vil komme fra aksjekurtasjer.
- Det er meget konkurransedyktig, fordi vi har utviklet et automatisert system. De fleste handler vil bli utført full-automatisk, men vi vil ha to meglere fordi enkelte uvanlige transaksjoner må overvåkes eller utføres av megler, sier Jostein Svendsen til digi.no.
- Hvorfor grunnla du dette selskapet?
- Jeg hadde store ambisjoner med New Media Science og Mogul Media, og ville gjerne gjøre dem internasjonale. Norge ble litt for lite i forhold til det å jobbe internasjonalt.
- Jeg fant ut at jeg måtte skaffe internasjonal erfaring for å kunne uttale meg med tyngde på disse punktene. Derfor jobbet jeg en tid i California, med de store gutta ( blant andre Yahoo, Disney og Infoseek).
Etter ett og et halvt år i USA, blant annet som industriattaché, fikk Gründer-Svendsen lyst til å starte et nytt prosjekt her i Europa. Aksjemegling på Internett var et spennende utgangspunkt. Online-aksjemegling i USA er en enorm suksess, men ingen i Europa så ut til å følge suksessoppskriften. Bortsett fra Svendsen, da. Han bestemte seg for å starte et pan-europeisk Internett aksjemeglerselskap.
- Konseptet er å bruke Internett for omfattende informasjonstjenester i sanntid, kombinert med sanntidstransaksjoner. I tillegg vil vi kjøre tung markedsføring og lave priser, slik som aktørene i USA gjør i dag. Kurtasjene vil være mye lavere hos oss, enn hos en tradisjonell megler. Det unike med vårt selskap er at vi kan tilby internasjonal aksjehandel fra én konto.
Med-gründer Neil Stapley har tidligere vært Europa-sjef for verdens største aksjemegler Charles Schwab. Han holdt på med et tilsvarende prosjekt på egen hånd og fusjonerte nylig for å danne Stock.Shop.Securities Ltd.
- Vi ønsker å starte først i England og håper å bli en av de største Internett-aksjemeglerne i England, og bruke det som basis for ekspansjon i Norden, Tyskland og Frankrike. På enda lengre sikt er målet å være en av de ledende Internett aksjemeglerne i Europa.
- Hva er de viktigste erfaringene du har tatt med deg fra New Media Science og Mogul Media?
- Det å starte opp et selskap og bygge et team. Min rolle som gründer er å være team-leder. Være tålmodig og ikke gi opp selvom det er enormt mye jobb og motgang. Motivere menneskene rundt meg, og skaffe dyktige folk.
- Det er spennende å se hva Mogul Media og New Media Science driver med i dag. Spesielt moro var det med fusjonen mellom New Media Science og Digital Hverdag. Det er en positiv prosess, og jeg håper å se at de inngår i en internasjonal fusjon etterhvert. Jeg er jo glad i selskapene, sier han og mener at Internett-businnes i Norge er et lite marked.
- Skal man drive business på nettet er det ingen grunn til å begrense seg til Norge, sier Svendsen til slutt.