KARRIERE

Jostein Svendsen: - Norge ble for lite

Gründeren Jostein Svendsen, som sto bak både kjendisselskapene Mogul Media og New Media Science, jobber nå med å bygge opp et pan-europeisk Internett aksjemeglingsselskap i London.

Therese Werenskiold
11. des. 1998 - 08:01

Selskapet heter Stock.Shop.Securities Ltd. og har sin base i sentrum av London. Selskapet ledes av Jostein Svendsen og Neil Stapley. De andre gründerne i selskapet er Per Øivind Elvebakk (tidligere adm. dir. i Internett Kanal 1 AS), Ian Glemcross og Martin Törnqvist.

I tillegg har Stock.Shop.Securities fire ansatte. Tre av dem utvikler ett av verdens første internasjonale multivaluta aksjehandelssystemer på Internett.(Tidligere ledet de tilsvarende utvikling for Fidelity Investments i Europa). Selskapets PR- og kommunikasjonsansvarlig er Robert Ferri (har bygget opp PR og kommunikasjonsavdelingene for E-trade og NASDAQ-børsen i USA).

Selskapet ble etablert i august 1998 og er nå ute i markedet for å hente penger. Selskapet trenger syv millioner dollar de neste tolv månedene, hvorav tre millioner trengs for å fullføre teknologi og infrastruktur samt lansere tjenesten. Målet er å hente inn minimum tre millioner dollar innen slutten av februar.

Lanseringsdatoen for aksjehandelen er satt til andre kvartal 1999.

Ett av målene til det nye selskapet er å utvikle en full elektronisk håndtering av aksjehandel; fra bruker og rett inn til markedene, samt håndteringen av ordrene etter at de er utført. Mye er manuelt i England på dette området, noe som også er årsaken til at det finnes få Internett-aksjemeglere i England i dag. Dette er til tross for at England er verdens nest-største investor-marked etter USA. Utfordringen er gamle kutymer og holdninger.

Selskapet skiller seg fra andre aktører ved at de ønsker å adoptere den amerikanske markedsføringsmodellen . Gründerne tror på en aggressiv markedsføringsstrategi; å være posisjonert tidlig for å få tilstrekkelige markedsandeler.

Foreløpig har selskapet ingen direkte konkurrenter, siden de vil gi kundene aksess til 48 markeder i hele verden fra den samme kontoen. Hovedinntektene vil komme fra aksjekurtasjer.

- Det er meget konkurransedyktig, fordi vi har utviklet et automatisert system. De fleste handler vil bli utført full-automatisk, men vi vil ha to meglere fordi enkelte uvanlige transaksjoner må overvåkes eller utføres av megler, sier Jostein Svendsen til digi.no.

- Hvorfor grunnla du dette selskapet?

- Jeg hadde store ambisjoner med New Media Science og Mogul Media, og ville gjerne gjøre dem internasjonale. Norge ble litt for lite i forhold til det å jobbe internasjonalt.

- Jeg fant ut at jeg måtte skaffe internasjonal erfaring for å kunne uttale meg med tyngde på disse punktene. Derfor jobbet jeg en tid i California, med de store gutta ( blant andre Yahoo, Disney og Infoseek).

Etter ett og et halvt år i USA, blant annet som industriattaché, fikk Gründer-Svendsen lyst til å starte et nytt prosjekt her i Europa. Aksjemegling på Internett var et spennende utgangspunkt. Online-aksjemegling i USA er en enorm suksess, men ingen i Europa så ut til å følge suksessoppskriften. Bortsett fra Svendsen, da. Han bestemte seg for å starte et pan-europeisk Internett aksjemeglerselskap.

- Konseptet er å bruke Internett for omfattende informasjonstjenester i sanntid, kombinert med sanntidstransaksjoner. I tillegg vil vi kjøre tung markedsføring og lave priser, slik som aktørene i USA gjør i dag. Kurtasjene vil være mye lavere hos oss, enn hos en tradisjonell megler. Det unike med vårt selskap er at vi kan tilby internasjonal aksjehandel fra én konto.

Med-gründer Neil Stapley har tidligere vært Europa-sjef for verdens største aksjemegler Charles Schwab. Han holdt på med et tilsvarende prosjekt på egen hånd og fusjonerte nylig for å danne Stock.Shop.Securities Ltd.

- Vi ønsker å starte først i England og håper å bli en av de største Internett-aksjemeglerne i England, og bruke det som basis for ekspansjon i Norden, Tyskland og Frankrike. På enda lengre sikt er målet å være en av de ledende Internett aksjemeglerne i Europa.

- Hva er de viktigste erfaringene du har tatt med deg fra New Media Science og Mogul Media?

- Det å starte opp et selskap og bygge et team. Min rolle som gründer er å være team-leder. Være tålmodig og ikke gi opp selvom det er enormt mye jobb og motgang. Motivere menneskene rundt meg, og skaffe dyktige folk.

- Det er spennende å se hva Mogul Media og New Media Science driver med i dag. Spesielt moro var det med fusjonen mellom New Media Science og Digital Hverdag. Det er en positiv prosess, og jeg håper å se at de inngår i en internasjonal fusjon etterhvert. Jeg er jo glad i selskapene, sier han og mener at Internett-businnes i Norge er et lite marked.

- Skal man drive business på nettet er det ingen grunn til å begrense seg til Norge, sier Svendsen til slutt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra