AT&T, Avanade, Microsoft og Nokia har samarbeidet om et prosjekt for å utstyre 19 000 kabinansatte i Delta Airlines med Windows-drevne mobiltelefoner av typen Lumia 820.
Kjernen i prosjektet er en app basert på «Avanade Mobile Platform». Appen henter nettverk fra AT&T – både lokalnett og «4G» – og betalingsløsning fra Microsoft Dynamics.
Avanade skal levere support, vedlikehold og forbedringer til løsningen over en periode på tre år.


Appen brukes til å effektivisere salg av varer og tjenester til passasjerene. Den gjør at kreditt- og kontantkort kan prosesseres i tilnærmet sanntid. Hver transaksjon utløser en digital kvittering som sendes til kunden per e-post. Appen kan prosessere digitale rabattkuponger som vises på passasjerenes mobiler.
Partene håper at appen skal gjøre det mulig for kabinpersonalet å betjene passasjerene raskere og bedre enn i dag, og kanskje også øke omsetningen av varer og tjenester om bord.
Delta Airlines tilbyr trådløst internett på mer enn 800 fly. Rutenettet dekker Japan, Nord-Amerika og Europa, med 15 000 flyvninger daglig.