I sommer ble det åpnet en ny type kafe i London, som verken har en barista, serveringspersonale eller kokker. I stedet er det plassert en avansert salgsautomat som gjør mye mer enn å bare ta imot ordre.
Salgsprosessen skal kunne ta hensyn til kundenes preferanser, til spesifikke tilbud og andre elementer.
Honest Café-kjeden satt allerede på data fra sine salgsautomater. Det som manglet var en effektiv måte å bearbeide dem på, og der kom prediktiv dataanalyse inn i bildet.
Valget falt på Watson, IBMs prosjekt innen kognitiv databehandling, som vant en Jeopardy-konkurranse i 2011, og som selskapet siden har funnet en rekke nye bruksområder til. Finansrådgiver, forsker, hjelp til kreftdiagnose eller å avdekke skatteunndragelse er noen eksempler.
Les også: Nå skal Watson analysere helse
Dataene fra de selvbetjente kafeene omfatter blant annet tidspunkt for kjøp og hvilke produkter som er mest populære. Kunder som drar på kafé for en sosial opplevelse har andre kjøpsmønstre enn de som bare tar med en kopp i farten.
Videre hvordan kunden velger å betale, når på dagen de kommer eller hvilke dager i uken. Basert på dette kan tilbud skreddersys til relevante kunder, man kan gi dem forslag om nye produkter og lignende.
- Watson kan hjelpe oss sørge for at vi tilbyr riktig drikk til riktig kunde, kanskje også deres favorittdrikk, sier Mark Summerill, sjef for produktutvikling i Honest Café i en pressemelding.
Sosiale medier
I og med at IBM jobber sammen med Twitter for å identifisere sosiale trender og annen relevant informasjon, vil også dette kunne brukes til fordel for kafebesøkende. Kjeden skal sette i gang med å benytte seg av Twitter-data i tiden fremover, noe som skal hjelpe dem med å forstå kundenes preferanser ytterligere.
Det finnes tre varianter av Watson Analytics bedrifter kan benytte seg av: Gratisvarianten Analytics, Analytics Personal, som blant annet gir adgang til analyse av 25.000 Twitter-meldinger, og Analytics Professional, som støtter opptil 50.000 meldinger.
Plattformen ble lansert i fjor høst, mens den profesjonelle versjonen ble rullet ut i mai i år. 40.000 personer skal allerede være registrert som brukere av løsningen, oppgir IBM.
Les også: Dette skjer når kunnstig intelligens får dagdrømme
Det er meningen at kafeene skal kunne forutse hva individuelle kunder ønsker å kjøpe og gi et bredere tilbud. Det er selvsagt interessant når analysetjenester klarer å være proaktive, ikke bare responsive.
Det koker ned til at opplevelsen skal være enklere og rimeligere for kundene, og siden Honest Café har en helsesentrisk profil, bidrar prosjektet også til å forhåpentligvis gjøre dem sunnere. Og det er et eksempel på at avansert dataanalyse er i ferd med å innta vanlige folks hverdag.