Den danske nettavisen Mediawatch (som også gir ut nyhetsbrev på papir) gikk i forrige uke konkurs, men ble fanget opp av danske Infopaq.
Infopaq er et dansk medieovervåkningsbyrå som også driver sin egen nyhetsbaserte nettavis i Danmark. Nå har de skaffet seg innhold på nettet innen nisjene teknologi og media.
Rolf Hanche-Olsen, som er sjef i HM Nordic Media, opplyser til digitoday.no at de fikk tilbud om Mediawatch før det gikk konkurs.
- Vi fikk et signal utenfra at avisen var i en slik situasjon at den var i ferd med å gå konkurs. Det kom en henvendelse fra dem like før sommerferien. Vi ble ansett som en som potensielt kunne være interessert i å overta tjenesten, men vi kom aldri så langt til at det ble noen seriøs vurdering av dette fra vår side, sier han.
Hanche-Olsen (bildet) presiserer at Mediawatch utgjør et annerledes konsept enn Kampanje, noe som også Kampanje-redaktør Lasse Gimnes er kjapp med å understreke:
- Det er en annen type tjeneste enn det vi har. Mediawatch ligger nærmere digitoday.no enn Kampanje, det er mer fokusert på den nye økonomien, Internett og UMTS, sier Gimnes som imidlertid bekrefter at de er interessert i å eksportere Kampanje til de andre nordiske landene.
- Helt uavhengig av Mediawatch har vi det siste året vurdert å eksportere Kampanje til andre land, og vi gjør det fremdeles. Men det er ingenting rett rundt hjørnet, sier Gimnes som har sans for danske-idéen:
- Danmark er et spennende land for oss, mens i Sverige er det flere flinke aktører. Resumé har vært flinke i årevis, og det er vel egentlig de som har den samme posisjonen som vi har i Norge. Det er verdt å merke seg at de har 48.000-49.000 lesere i Sverige i et marked som er dobbelt så stort, mens vi har 46.000 lesere i Norge, sier Gimnes og mener at Resumés konkurrent i Sverige, Vision, har en helt annen holdning enn det Kampanje har som utfordrer i et marked:
- De har satset knallhardt. Vi er mye mer konservative enn det Vision har vært, og er, sier han. Derfor kan det ta tid før Kampanje får etablert seg i de andre nordiske landene.
Rolf Hanche-Olsen innrømmer at det foreløpig ikke finnes konkrete planer om å lansere i de andre landene, men at Danmark absolutt er et interessant land:
- Det finnes jo ikke noe som tilsvarer Kampanje-konseptet der, sier han.
Danmark er også aktuelt med tanke på at Hjemmet Mortensen-eierne Egmont Gruppen er dansk og Orkla Media har investert endel på det danske mediemarkedet (som i Berlingske Officin).
Kampanje har både et månedsmagasin og et nettsted som kontinuerlig oppdateres hver arbeidsdag. De siste årene har Kampanje greid å snu store underskudd på 90-tallet til pene overskudd gjennom annonseinntjening i bladet.
Hanche-Olsen er den som vil ha ansvaret med å få på plass digitale konsepter, inkudert nye internettnettsatsinger. I Hjemmet Mortensen er det Kampanjes nettsatsing som har gjort størst suksess etter at eierne ga opp HjemmeNett tidligere i år.
Bladforlaget er kjent for å være svært forsiktig, og bladsjefen sier at de fortsatt ikke hiver seg over eksisterende nettkonsepter selv om prisen er gunstig.
- Du kan jo få hvilket som helst nettkonsept rimelig for tiden. Årsaken er selvsagt at man ikke har funnet inntektsmodellene ennå. Det viktige fremover blir å utvikle fremtidsmodeller utover tradisjonell annonsemarkedsføring, mener Hanche-Olsen som er helt sikker på at det vil utvikle seg en betalingsvilje for innhold på Internett.
- Det vil bare ta litt tid.
HM Nordic Media leter etter hvordan de skal utnytte internettet. Med Villmarksbladene sine har de bestemt seg for å tilby lukkede nettabonnementer til de rundt 100.000 leserne de allerede har.
- Vi tror at det etter hvert vil dukke opp flere nisjenettsteder som er koplet opp mot eksisterende merkenavn. På en eller annen måte må man da få betalt for informasjon, sier han.