RESULTATERFINANS

Kina og Europa ga profitthopp i Lenovo

Verdens fjerde største PC-leverandør har så avgjort greid å gjøre seg lønnsom.

23. mai 2008 - 09:57

Den kinesisk-amerikanske PC-leverandøren Lenovo, verdens fjerde største målt etter antall leveranser, har levert tall for kvartalet fram til 31. mars, regnskapsårets fjerde.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 13,5 prosent til 3,7 milliarder dollar, mens resultatet økte med 133 prosent til 140 millioner dollar.

Den største absolutte veksten kom i det kinesiske markedet, som står for rundt en tredel av den samlede omsetningen. Her økte omsetningen med 18 prosent til 1,29 milliarder dollar.

I Europa, Afrika og Midtøsten økte omsetningen med 30 prosent til 879 millioner dollar. På det amerikanske kontinent var økningen 9 prosent til 1,0 milliarder dollar.

Det er åttende kvartal på rad at Lenovo øker overskuddet. En av årsakene er tiltak på å kutte kostnader.

Toppsjef William Amelio sa Lenovo vil fokusere på utviklingsland der veksten kan ventes å bli størst. Han uttrykte en viss bekymring med tanke på den globale økonomiske situasjonen, selv om det er få tegn på problemer i andre land enn USA. Selskapet har i stigende grad markedsført seg mot forbrukere, etter hvert som bedriftsmarkedet har dabbet av.

Flere av Lenovos PC-er markedsføres fortsatt med logoen til IBM. Etter planen skal IBM-logoen avskaffes helt i løpet av år: Lenovo mener de har lykkes i å innarbeide eget merkevare. Betegnelsen «Thinkpad» på bærbare modeller vil bestå.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra