Den kinesisk-amerikanske PC-leverandøren Lenovo, verdens fjerde største målt etter antall leveranser, har levert tall for kvartalet fram til 31. mars, regnskapsårets fjerde.
Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 13,5 prosent til 3,7 milliarder dollar, mens resultatet økte med 133 prosent til 140 millioner dollar.
Den største absolutte veksten kom i det kinesiske markedet, som står for rundt en tredel av den samlede omsetningen. Her økte omsetningen med 18 prosent til 1,29 milliarder dollar.
I Europa, Afrika og Midtøsten økte omsetningen med 30 prosent til 879 millioner dollar. På det amerikanske kontinent var økningen 9 prosent til 1,0 milliarder dollar.
Det er åttende kvartal på rad at Lenovo øker overskuddet. En av årsakene er tiltak på å kutte kostnader.
Toppsjef William Amelio sa Lenovo vil fokusere på utviklingsland der veksten kan ventes å bli størst. Han uttrykte en viss bekymring med tanke på den globale økonomiske situasjonen, selv om det er få tegn på problemer i andre land enn USA. Selskapet har i stigende grad markedsført seg mot forbrukere, etter hvert som bedriftsmarkedet har dabbet av.
Flere av Lenovos PC-er markedsføres fortsatt med logoen til IBM. Etter planen skal IBM-logoen avskaffes helt i løpet av år: Lenovo mener de har lykkes i å innarbeide eget merkevare. Betegnelsen «Thinkpad» på bærbare modeller vil bestå.
Les også:
- [08.08.2008] Hjemmemarkedet sikrer Lenovo
- [27.05.2008] 12-åring inspirerte Lenovo til nytt PC-fond
- [09.05.2008] Telenor og Lenovo selger PC på abonnement
- [21.04.2008] Fra knallvekst til fall i PC-salget
- [11.03.2008] Orienterer seg globalt under kinesiske eiere
- [26.02.2008] Ultralett og fleksibel bærbar fra Lenovo