De fleste kinesiske selskaper er underlevernadører til etablerte vestlige IT-aktører, men 2004 ble året da de største brøt gjennom og for alvor ble internasjonale merkevarer.
Huawei er et av flere kinesiske teknologiselskaper som virkelig bygynner å bli store. Sammen med PC/server-leverandøren Lenovo som kjøpte IBMs PC-divisjon er Legend og LangChao de fire største.
Særlig Huawei imponerer. Selskapet har tatt opp kampen med Ericsson, Siemens og Nokia, men ikke i det ekstremt prisfokuserte mobiltelefonmarkedet. Huawei produserer teleutstyr for mobilnett, et marked med langt høyere marginer.


Huawei vant nylig en kontrakt i thaillandske Cat Telecom, for selskapets bud lå hele 46 prosent under den nest billigste alternativet, skriver Dagens Næringsliv. Og det er ikke gammeldags GSM-utstyr Huawai lever av - kontrakten man vant i Thailand er på utstyr til Cat Telecoms 3G-nett.
Huawei vokser i rakett-tempo - selskapet omsatte for 2,6 milliarder dollar i 2000 og regner med å omsette for hele 7,9 milliarder dollar i år.
Trusselen mot de vestlige selskapene blir enda tydeligere når man ser på andel av utenlandsk salg. I 2000 var Huawei en ren kinesisk levernadør - bare 145 millioner dollar av selskapets omsetning skjedde uten for Kina. I år vil halvparten av salget være internasjonalt.