Googles delvis tilbaketrekking fra Kina i 2010 ga støtet til kraftig vekst i den lokale søketjenesten Baidu som fikk verdens største marked nærmest for seg selv.
Tallene for fjerde kvartal viser at denne veksten fortsetter: Sammenliknet med samme kvartal i 2010 økte omsetningen med 83 prosent til 4,47 millioner yuan (4,1 milliarder kroner), mens nettoresultatet økte med 77 prosent til 2,05 milliarder yuan (1,9 milliarder kroner).
Veksten gjenspeiler to tendenser: Tallet på aktivt annonserende kunder økte med 14 prosent, mens omsetningen per kunde økte med 62 prosent. Flere annonsører satser altså stadig mer på nettannonser. Ifølge Baidu øker nettets andel av det kinesiske annonsemarkedet.
I inneværende kvartal venter Baidu en omsetning mellom 4,2 milliarder yuan og 4,33 milliarder. Det tilsvarer en økning på rundt 75 prosent. Det svarer til analytikernes forventning.
Undersøkelser fra iResearch, sitert av Reuters, tyder på at Baidu vokser raskere enn det kinesiske søkemarkedet. I fjerde kvartal var markedsveksten 70 prosent, ifølge iResearch. Baidus andel er 76 prosent, Googles er 20 prosent.
Et særtegn ved Kina er den kraftige bruken av mobiltelefoner for å nå internettjenester. Anslag sitert av Financial Times i september i fjor tilsa at Baidu da hadde en markedsandel på 35 prosent.
– Vi har tidligere ikke viet ressurser til å angripe mobilmarkedet, heter det i en uttalelse fra Baidu-sjef Robin Li. – Fra og med i år vil vi klekke ut hvordan vi bedre skal kunne betjene våre kunder på vår mobile plattform.
Plattformen dreier seg ikke bare om en tilrettelegging av søketjenesten til mobil. Baidu har også kunngjort et eget mobiloperativsystem, i likhet med en rekke andre kinesiske aktører.
Andre initiativ går ut på annonser til sosiale tjenester, og til å vinne innpass på markeder i utlandet.